Co oznaczają żółte tablice rejestracyjne?
Na pewno każdy z nas wielokrotnie mijał na ulicach pojazdy z żółtymi tablicami rejestracyjnymi, ale czy na pewno wiemy, co one oznaczają? Czemu niektóre auta je posiadają, a inne nie? Na podstawie, jakich warunków mogą być one wyrabiane? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Zabytek na wagę złota
Żółte tablice rejestracyjne, zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, mogą być użytkowane przez pojazdy zabytkowe. Aby móc tak zdefiniować nasz pojazd, musi on spełnić określone warunki. Konieczne jest, aby dany pojazd miał co najmniej 25 lat i nie był produkowany od 15 lat, ale finalną decyzję o nadaniu żółtego koloru tablicy rejestracyjnej podejmuje wojewódzki konserwator zabytków. Na podstawie własnego rozeznania decyduje on, czy nasze auto nie jest zbyt pospolite na drogach lub wciąż zbyt młode. Dopiero jego decyzja pozwoli nam zamienić standardowe tablice na unikalne żółte tablice rejestracyjne. W niektórych regionach w Polsce dopuszcza się do rejestracji jako pojazdy zabytkowe jedynie modele, które ukończyły 30 lat. Dodatkowym warunkiem jest to, iż muszą one znajdować się w oryginalnym stanie, tj. nie posiadać zauważalnych zmian układu kierowniczego, hamulcowego, podwozia, silnika, jak również pełnego osprzętu.
Przeczytaj również: Jak dobrać podświetlenie do tablicy rejestracyjnej?
Korzyści wynikające z rejestracji pojazdu-zabytku
Czy są jakieś dodatkowe aspekty, które sprawiają, że warto się starać o uznanie pojazdu zabytkiem? Takich powodów istnieje kilka. Prócz samego podniesienia prestiżu, właściciel takiego pojazdu jest zwolniony z okresowych badań technicznych, których w przypadku innych aut nie możemy omijać. Dodatkowo, wykupując polisę ubezpieczeniową właściciel samochodu zabytkowego może wybrać okres, na jaki chce ją opłacić, na przykład na czas rajdu, pokazu, w którym bierze udział, czy tylko ciepłych dni, podczas których faktycznie będzie użytkował swój pojazd. Takie zmiany istotnie wpływają na wartość i formę umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym. Ułatwienia pojawiają się również, jeśli ktoś zdecyduje się na zakup samochodu sprowadzonego ze Stanów Zjednoczonych lub innego kraju, w którym normy homologacyjne różnią się od tych obowiązujących w Polsce. W takim przypadku nie ma obowiązku modyfikacji oświetlenia i innych elementów, co bardzo wyraźnie przekłada się na obniżenie kosztów eksploatacyjnych auta. Dostęp do części samochodów sprzed wielu lat jest coraz mocniej utrudniony, a ich ceny są z tego powodu coraz wyższe.
Rejestracja zabytkowego auta
Ekspert z firmy Car Plates radzi, jakie podjąć działania, aby zarejestrować zabytkowe auto: „Pierwszy krok rejestracji obejmuje wypełnienie karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki. Aby uniknąć błędów, warto skorzystać z usługi rzeczoznawcy, który pomoże wypełnić tzw. Białą Kartę. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji w sprawie tego dokumentu otrzymujemy możliwość technicznego badania auta zabytkowego w OSK. Jeśli będzie ono pomyślne to diagnosta wyda zaświadczenie o dopuszczeniu auta do ruchu drogowego. Ostatnim etapem jest wizyta z wnioskiem o rejestrację w przypisanym wydziale komunikacji”. Proces ten jest prosty, jednak wymaga cierpliwości w oczekiwaniu na otrzymanie wszystkich koniecznych dokumentów.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana