Wypalanie filtra DPF. Wszystko co powinieneś wiedzieć
Wypalaniem filtra cząstek stałych w silnikach diesla nazywamy proces dopalania nagromadzonej na nim sadzy. Bez regularnego wypalania filtr DPF zapycha się i może ulec poważnym uszkodzeniom, wymuszającym jego wymianę. Ponieważ zakup nowego filtra DPF wiąże się z poważnymi wydatkami, właściciele aut z silnikami wysokoprężnymi z reguły dbają o jego dobry stan.
Pasywne wypalanie filtra DPF
Filtry DPF w nowoczesnych samochodach z założenia powinny oczyszczać się same, w trakcie użytkowania pojazdu. Proces automatycznego wypalania filtra cząstek stałych inicjowany jest przez komputer pokładowy, który czuwa nad poziomem nagromadzonych zanieczyszczeń dzięki pracy rozmaitych sond i czujników. Do wypalenia sadzy konieczne jest podgrzanie filtra do temperatury 600-650oC i podtrzymanie jej do momentu zakończenia procesu. Oznacza to, że samochód powinien utrzymywać w tym czasie obroty na poziomie co najmniej 3000-3500 obrotów i prędkość powyżej 50 km/h. W praktyce idealne warunki do wypalania filtra panują na długich trasach. Jeśli kierowca na co dzień porusza się niemal wyłącznie po mieście, prędzej czy później będzie musiał skorzystać z pomocy fachowca. Warto tutaj zauważyć, że im wcześniej to zrobi, tym mniejsze będą przyszłe koszty.
Przeczytaj również: Wybór silnika hydraulicznego. Czym się kierować?
Wypalanie serwisowe filtra DPF
Aktywne wypalanie sadzy jest najtańszym zabiegiem, jaki wykonuje się na filtrach w dieslu – ekspert z wrocławskiego serwisu Regeneracja Filtra Cząstek Stałych DPF FAP. Do aktywnego wypalania sadzy nie trzeba wymontowywać filtra, toteż jest to zadanie prostsze i mniej wymagające, niż np. czyszczenie chemiczne. Bardzo ważne jest jednak, by wypalane serwisowe było wykonane fachowo. Nierzadko trafiają do nas klienci z filtrami, które nadają się już tylko do wymiany i to nie z powodu błędów w eksploatacji, ale popełnionych przez domorosłych specjalistów, którzy próbowali wymusić wypalanie DPF bez odpowiedniego sprzętu, podstawowej wiedzy i z użyciem słabej jakości dodatków.
Serwisowego wypalania filtra DPF nie należy mylić z regeneracją. Wypalanie wykonuje się na sprawnych filtrach w dobrym stanie, kiedy jedynym problemem jest sadza – wysoka temperatura poradzi sobie z jej usunięciem. Jednak jeżeli filtr nie był czyszczony bardzo długo, nagromadziły się na nim spieki popiołów lub rdza, konieczna będzie kompleksowa regeneracja filtra z czyszczeniem chemicznym. Co więcej, jeżeli oprócz zanieczyszczeń na powierzchni filtra pojawiły się pęknięcia, rysy, rozwarstwienia czy inne uszkodzenia mechaniczne, niezbędna może okazać się jego wymiana na nowy.
Przeczytaj również: Kiedy konieczna jest regeneracja wtryskiwaczy w aucie?
Podsumowując, wypalanie filtra DPF to zabieg obowiązkowy dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jeśli sposób użytkowania pojazdu uniemożliwia przeprowadzenie pełnego procesu wypalania pasywnego, trzeba udać się do warsztatu. Zaniedbanie czyszczenia filtra DPF prowadzi nie tylko do spadku mocy silnika i zwiększonego spalania, ale w dłuższej perspektywie generuje spore wydatki.
Przeczytaj również: Awaria silniczka krokowego. Rozpoznanie i sposoby naprawy
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana