6 sygnałów świadczących o zużyciu opony

Zużyte opony stanowią bezpośrednie zagrożenie na drodze zarówno dla kierowców, jak i uczestników ruchu. Wielu kierujących pojazdem nie wie, czy opony wykorzystywane w samochodzie, nadają się jeszcze do eksploatacji w następnym sezonie, czy może kwalifikują się już do wymiany. Zgodnie z prawem minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Zużyte lub popękane opony nie mogą być używane. O czym warto pamiętać w codziennym stosowaniu opon oraz jak mierzyć bieżnik?
Najczęstsze objawy zużytej opony
Istnieje kilka rodzajów zużycia bieżnika – zużycie normalne, asymetryczne, okrągłe, środka oraz zużycie miejscowe. Z pierwszym rodzajem mamy do czynienia wtedy, gdy guma zużywa się w jednolity sposób, na całej szerokości i obwodzie opon. O nierównomiernym zużyciu opon mówimy wtedy, gdy jedna ze stron niszczy się szybciej niż druga. Wówczas dochodzi do zużycia niesymetrycznego, które może wynikać z nieprawidłowej zbieżności kół. Zużycie okrągłe dotyczy większej wysokości bieżnika na środku niż na barkach. Zużycie środka natomiast ma miejsce, jeśli jeździ się ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach. Istnieje także zużycie opon miejscowe i ząbkowane. Wyróżnia się nierównomiernym ścieraniem klocków bieżnika, które przybiera postać ząbków.
Przeczytaj również: Dlaczego należy wymieniać opony co sezon?
Żeby ogumienie było bezpieczne, trzeba regularnie korzystać z serwisu i wymiany opon. Ogumienie z minimalną dopuszczalną głębokością jest znacznie gorsze od tego z całym bieżnikiem. Ma to duże znaczenie zwłaszcza przy mokrej powierzchni. Dopuszczalna głębokość bieżnika 1,6 mm na mokrej nawierzchni gwarantuje tylko 40% przyczepności nowego elementu. O tym, że koła nie pracują prawidłowo, świadczy również m.in. pisk wydobywający się z kół na zakrętach, drganie kierownicy, nierówno ścierający się bieżnik opon. Ogumienie z uszkodzeniami uniemożliwiającymi jego dalsze użytkowanie oraz opony z dziesięcioletnim przebiegiem, bez względu na stan bieżnika nie nadają się do dalszej eksploatacji. Guma jest już twarda, a opona podatna na poślizgi na mokrej nawierzchni.
Przeczytaj również: Zasadnicze różnice między oponami letnimi a zimowymi
Dlaczego warto wymieniać zużyte opony?
Używanie nadmiernie zużytego ogumienia jest niebezpieczne, dlatego należy regularnie kontrolować jego stan. Aby zapobiec przykrym niespodziankom na drodze, należy skorzystać z oferty specjalistycznych wulkanizatorów, takich jak serwis opon ROMGUM z Poznania, którzy zadbają o bezpieczeństwo, komfort i oszczędność dalszej jazdy. Trzeba, więc od czasu do czasu dokładnie zbadać kondycję ogumienia poprzez pomiar bieżnika opony i zbadanie odpowiedniego poziomu ciśnienia. Zużyte ogumienie może dwojako wpływać na bezpieczeństwo – po pierwsze, oddziałuje na zachowanie samochodu na drodze, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Po drugie powoduje znaczne zwiększanie prawdopodobieństwa wypadku, wynikającego ze złego stanu kół.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
woj. mazowieckie
Przemysław Wojciechowski Serwis opon 24h
Samochody - wulkanizacja opon, wyważanie kół05-800 Pruszków, Mickiewicza 49A
-
woj. pomorskie
Wulkanizacja Tir
Samochody - wulkanizacja opon, wyważanie kół80-701 Gdańsk, Ku Ujściu 19A
-
woj. zachodniopomorskie
Vulk Service Piotr Kałuziak
Samochody - wulkanizacja opon, wyważanie kół73-110 Żarowo, Lipowa 25