Materiał Partnera

6 sygnałów świadczących o zużyciu opony

6 sygnałów świadczących o zużyciu opony

Zużyte opony stanowią bezpośrednie zagrożenie na drodze zarówno dla kierowców, jak i uczestników ruchu. Wielu kierujących pojazdem nie wie, czy opony wykorzystywane w samochodzie, nadają się jeszcze do eksploatacji w następnym sezonie, czy może kwalifikują się już do wymiany. Zgodnie z prawem minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Zużyte lub popękane opony nie mogą być używane. O czym warto pamiętać w codziennym stosowaniu opon oraz jak mierzyć bieżnik?

Najczęstsze objawy zużytej opony

Istnieje kilka rodzajów zużycia bieżnika – zużycie normalne, asymetryczne, okrągłe, środka oraz zużycie miejscowe. Z pierwszym rodzajem mamy do czynienia wtedy, gdy guma zużywa się w jednolity sposób, na całej szerokości i obwodzie opon. O nierównomiernym zużyciu opon mówimy wtedy, gdy jedna ze stron niszczy się szybciej niż druga. Wówczas dochodzi do zużycia niesymetrycznego, które może wynikać z nieprawidłowej zbieżności kół. Zużycie okrągłe dotyczy większej wysokości bieżnika na środku niż na barkach. Zużycie środka natomiast ma miejsce, jeśli jeździ się ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach. Istnieje także zużycie opon miejscowe i ząbkowane. Wyróżnia się nierównomiernym ścieraniem klocków bieżnika, które przybiera postać ząbków.

Żeby ogumienie było bezpieczne, trzeba regularnie korzystać z serwisu i wymiany opon. Ogumienie z minimalną dopuszczalną głębokością jest znacznie gorsze od tego z całym bieżnikiem. Ma to duże znaczenie zwłaszcza przy mokrej powierzchni. Dopuszczalna głębokość bieżnika 1,6 mm na mokrej nawierzchni gwarantuje tylko 40% przyczepności nowego elementu. O tym, że koła nie pracują prawidłowo, świadczy również m.in. pisk wydobywający się z kół na zakrętach, drganie kierownicy, nierówno ścierający się bieżnik opon. Ogumienie z uszkodzeniami uniemożliwiającymi jego dalsze użytkowanie oraz opony z dziesięcioletnim przebiegiem, bez względu na stan bieżnika nie nadają się do dalszej eksploatacji. Guma jest już twarda, a opona podatna na poślizgi na mokrej nawierzchni.

Dlaczego warto wymieniać zużyte opony?

Używanie nadmiernie zużytego ogumienia jest niebezpieczne, dlatego należy regularnie kontrolować jego stan. Aby zapobiec przykrym niespodziankom na drodze, należy skorzystać z oferty specjalistycznych wulkanizatorów, takich jak serwis opon ROMGUM z Poznania, którzy zadbają o bezpieczeństwo, komfort i oszczędność dalszej jazdy. Trzeba, więc od czasu do czasu dokładnie zbadać kondycję ogumienia poprzez pomiar bieżnika opony i zbadanie odpowiedniego poziomu ciśnienia. Zużyte ogumienie może dwojako wpływać na bezpieczeństwo – po pierwsze, oddziałuje na zachowanie samochodu na drodze, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Po drugie powoduje znaczne zwiększanie prawdopodobieństwa wypadku, wynikającego ze złego stanu kół.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję