Awaria silniczka krokowego. Rozpoznanie i sposoby naprawy
Każdy samochód jest wyposażony w silniczek krokowy. Jest on niezbędny do poprawnej pracy jednostki spalinowej. Dlatego w przypadku awarii konieczna jest jak najszybsza wizyta u mechanika, ponieważ zaniedbanie usterki może doprowadzić do poważnych konsekwencji w tym remontu całego silnika. Warto więc zapoznać się z objawami, po których można poznać, że żywotność silniczka krokowego dobiega końca.
Czym jest silniczek krokowy?
Silniczek krokowy jest jednym z elementów układu dolotowego w jednostce napędowej pojazdu. Odpowiada on za dostarczanie do niej powietrza. Ma to szczególne znaczenie, kiedy pojazd znajduje się na tzw. luzie, czyli biegu jałowym. Pozwala to na ciągłą pracę silnika i wspomaga go podczas wrzucania biegu.
Zadaniem silniczka krokowego jest otwieranie i zamykanie kanałów dolotowych w celu dostarczenia odpowiedniej ilości powietrza. W przypadku awarii nie będzie on spełniał swojej funkcji, przez co silnik w samochodzie będzie cały czas gasł. Dlatego też bardzo ważna jest jego obserwacja i szybkie działanie, jeśli dojdzie do jego usterki.
Po czym można poznać awarię silniczka krokowego?
Jak każdy element silniczek krokowy może ulec awarii. W głównej mierze jego żywotność jest uzależniona od komponentów użytych do jego produkcji. Jakość wykonania ma ogromne znaczenie i decyduje o tym, jak długo będzie on działał bez żadnych problemów.
Jednym z charakterystycznych objawów usterki silniczka krokowego jest falowanie obrotów na biegu jałowym. W krótkiej chwili mogą one wzrastać lub spadać bez żadnego powodu. Dodatkowo silnik może całkowicie przygasnąć nawet podczas jazdy z większą prędkością. Jazda stanie się niekomfortowa, ponieważ pojazd będzie szarpał lub gasł co chwilę.
Czy da się naprawić silniczek krokowy?
Zdiagnozowanie awarii silniczka krokowego jest stosunkowo proste, dlatego też jeżeli dojdzie do wyżej wymienionych zachowań auta, należy jak najszybciej udać się do mechanika. Zignorowanie tych objawów może spowodować uszkodzenie przepustnicy, co spowoduje wzrost kosztów naprawy.
Naprawę można zlecić na przykład w warsztacie Profi Serwis. Specjaliści tam pracujący dokonają jego regeneracji lub wymiany. Można też to zrobić na własną rękę, jednak mechanicy nauczeni doświadczeniem szybciej zlokalizują silniczek krokowy, który w każdym pojeździe może znajdować się w innym miejscu. Należy także pamiętać, że zaraz po wymianie tego elementu samochód przez jakiś czas może się jeszcze dziwnie zachowywać, jednak powinno to minąć po przejechaniu kilkunastu kilometrów.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana