Materiał Partnera

Co zrobić z zepsutym rozrządem w citroenie?

Co zrobić z zepsutym rozrządem w citroenie?

Rozrząd jest ważnym elementem silników spalinowych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Odpowiada za sterowaniem dopływem powietrza do cylindrów silnika oraz odprowadzanie z niego spalin. Od jego prawidłowej pracy zależy poprawne funkcjonowanie całego napędu. Co zatem zrobić, gdy dojdzie do awarii rozrządu w citroenie? Oto najważniejsze informacje.

Zepsuty rozrząd w citroenie – jakie ma to konsekwencje?

Z uwagi na funkcję, którą pełni rozrząd, nieprawidłowa praca tego elementu może być bardzo bolesna w skutkach i kosztowna dla właściciela pojazdu. Gdy dojdzie do uszkodzenia tego mechanizmu, w efekcie może dojść do kolizji tłoków silnika z zaworami, a co za tym idzie – do całkowitego zniszczenia silnika. Nietrudno sobie wyobrazić, jak dużym wydatkiem byłaby jego całkowita wymiana.

Właśnie dlatego eksperci Tand – warsztatu samochodowego specjalizującego się w naprawach samochodów francuskich, w tym citroenów – rekomendują regularne serwisowanie rozrządu. Aby nie dopuścić do jego uszkodzenia, potrzebna jest regularna wymiana paska.

Wymiana rozrządu w citroenach – jak często jej dokonywać?

Wymiany rozrządu, zanim dojdzie do jego uszkodzenia. Producenci samochodów wskazują interwały, w których należy przeprowadzać te prace. Wiele zależy od tego, czy rozrząd posiadanego modelu citroena jest wyposażony w pasek, czy w łańcuch. I tak:

  • Najczęściej rozrząd jest wyposażony w pasek, wykonany z teflonu i kordu z włókna szklanego oraz gumy – to właśnie ten ostatni element jest najbardziej awaryjny. Dlatego rekomenduje się dokonywanie wymiany co 120 tys. przejechanych kilometrów lub do 5 lat. Wymiana powinna następować częściej, jeżeli auto porusza się głównie w mieście;
  • gdy rozrząd jest wyposażony w łańcuch, również może być konieczna jego okresowa wymiana. Powinna ona nastąpić, gdy zacznie być słyszalne charakterystyczne metaliczne dzwonienie. Nie ma jednego, konkretnego okresu, po którym może to nastąpić. Czasami dzieje się tak po 150 tys. km, a czasami dopiero po 400 czy 500 tys.

Eksperci przypominają, że naprawa rozrządu w citroenie powinna uwzględniać, poza paskiem, wymianę pozostałych elementów, takich jak napinacze, prowadnice, rolki czy pompa wody. Pozwala to znacznie wydłużyć czas bezawaryjnej eksploatacji tego podzespołu. W procesie tym nie ma natomiast konieczności wymiany oleju.

Warto pamiętać, że naprawa rozrządu jest konieczna do wykonania i najlepiej przeprowadzić ją już przy pierwszych niepokojących objawach. Pozwoli to zapobiec poważniejszym konsekwencjom usterki i ograniczyć koszty serwisowe.

 

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję