Artykuł sponsorowany

Czy dystrybutory paliw wymagają legalizacji?

Czy dystrybutory paliw wymagają legalizacji?

Każdy z nas tankuje paliwo – nawet kilka razy w tygodniu. Niestety czasem bywa tak, że dystrybutor przekłamuje należności. Płacisz więc dużo więcej niż musisz. Chyba nikomu nie jest na rękę taka sytuacja. Dlatego właśnie dystrybutory paliw wymagają legalizacji tych urządzeń. W świetle prawa dystrybutor to przyrząd pomiarowy, więc musi być zawsze sprawy i regularnie kontrolowany. Pytanie jednak brzmi – jak to wygląda w praktyce?


Legalizacja dystrybutorów paliw – co to jest?

Fakt jest taki, że dystrybutory paliwowe muszą podlegać legalizacji. Zarówno pierwotnej, jak i wtórnej. Nowy sprzęt ma dwuletnią legalizację producenta. To właśnie ona jest zwana pierwotną. Jednak kiedy miną dwa lata, trzeba wykonać następną. Dotyczy to dystrybutorów paliw ciekłych. W przypadku gazu ten obowiązek zachodzi po upływie około 13 miesięcy.

Zgodnie z prawem dystrybutor paliw ciekłych może odrobinę „przekłamywać” wynik. Odchylenie wynosi jednak tylko maksymalnie ±0,5% przy ilości wydanego paliwa powyżej dwóch litrów. Tak więc na 20 litrów paliwa granica błędu nie przekracza więcej niż 100 mililitrów. W przypadku gazu margines to ±1%.

Tak więc legalizacja dystrybutorów paliw jest konieczna – i przebiega w ściśle określony sposób. Z użyciem profesjonalnej kolby pomiarowej są weryfikowane wartości podawane przez odmierzacz w trakcie lania paliwa. Co istotne, legalizacja powinna także być przeprowadzana w innych wyjątkowych sytuacjach. Przede wszystkim, jeśli dystrybutor w jakikolwiek sposób uległ uszkodzeniu, awarii, a nawet modyfikacji. Tak samo sprawa wygląda w przypadku zniszczenia ołowianych plomb zabezpieczających, które były nakładane przy poprzedniej legalizacji. Jeśli dojdzie do którejkolwiek z sytuacji – trzeba szybko zareagować.


Czy legalizacja dystrybutorów naprawdę jest tak ważna?

Proces legalizacji jest bardzo ważny, gdyż dystrybutory mogą być skontrolowane przez urzędy miar. Wielu sprzedawców jednak nie stosuje się do tych zaleceń, co wiąże się z dużymi karami. Badania Inspekcji Handlowej jasno wskazują, że jeszcze nie tak dawno temu na 14 proc. stacji sprzedawane paliwo było nieprawidłowo odmierzane.

Warto wiedzieć, że na rynku znajdują się dystrybutory paliw z legalizacją MID, które cechuje wysoka funkcjonalność i wydajność. Takie w ofercie ma firma FHU MiM Mariusz Mańkowski, proponująca nawet urządzenia dostępne na raty 0%.

Odpowiednio przeprowadzona legalizacja to podstawa – jest gwarancją nie tylko rzetelnie działającego sprzętu, ale też chroni przed nieprzyjemnościami ze strony urzędu miar.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.