Czy karoseria samochodowa nadaje się do sodowania?
Sodowanie jest technologią czyszczącą, w której wykorzystuje się specjalną mieszankę powietrzno-sodową. W przeciwieństwie do piaskowania jest ona znacznie bezpieczniejsza dla czyszczonej powierzchni. Dodatkowo istnieje siedem rodzajów sody czyszczącej, które różnią się między sobą twardością, ziarnistością i kształtem materiału. Pozwala to na uzyskanie konkretnego efektu oczyszczenia – gładkiego lub matowego.
Sodowanie lub piaskowanie – co lepiej wybrać do oczyszczenia karoserii?
Zasadniczą różnicą między piaskowaniem a sodowaniem jest rodzaj używanego w tych metodach czyściwa. W piaskowaniu wykorzystywane są twarde ziarna mineralne kwarcu (piasku), dlatego czyszczone w ten sposób powierzchnie ulegają zmatowieniu oraz łatwo można je uszkodzić. Dotyczy to przede wszystkim karoserii samochodów leciwych, zabytkowych, oraz takich, których struktura została naruszona przez korozję. Dodatkowo piaskowanie oprócz warstwy starego lakieru ściera z karoserii warstwę ocynku, w ten sposób narażając ją na szybkie pojawienie się ognisk rdzy.
Sodowanie, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje sodę oczyszczoną jako czyściwa. Jej struktura jest miękka i czyszczenie przy jej pomocy może być regulowane poprzez stosowanie granulatów o specjalnym przeznaczeniu. Dzięki temu sodowanie jest metodą znacznie bardziej precyzyjną i pozwala na usunięcie starego lakieru bez uszkadzania ocynkowania.
Czyszczeniem karoserii przy pomocy technologii sodowania zajmują się specjalne firmy, takie jak SODABLAST24 z Warszawy.
Jakie elementy samochodu mogą być czyszczone przy pomocy sodowania?
Ze względu na ogromną rozpiętość parametrów stosowanego czyściwa, jak i ze względu na różne tryby pracy, można również podejmować inne prace niż tylko sodowanie karoserii. Ten rodzaj technologii czyszczącej jest bezpieczny dla szyb, uszczelek oraz gum.
Możliwe jest zatem poddanie sodowaniu felg, które są szczególnie narażone na zanieczyszcza z powodu swojego położenia. Najlepiej jest oddawać je na oczyszczenie dwa razy do roku przy okazji wymiany opon.
Elementy systemów samochodowych ulegają silnym zabrudzeniom, które są spowodowane ich eksploatacją, ale również zanieczyszczeniom związanym z używanymi w warsztatach smarami. Czasami do pełnej diagnostyki potrzebne jest oczyszczenie takiego elementu, co może być problematyczne w przypadku wykorzystania tradycyjnych metod. Zdarza się również, że przy sprzedaży części samochodowych klient życzy sobie, by dany element został wcześniej oczyszczony. W takich przypadkach nieocenioną pomoc może przynieść sodowanie, które jest nie tylko szybkie, ale też bezpieczne.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana