Artykuł sponsorowany

Czy marka oleju ma znaczenie?

Czy marka oleju ma znaczenie?

Jeszcze kilka lat temu odpowiedź na to pytanie była oczywista. Wyłącznie wybór markowego oleju dawał gwarancję prawidłowej pracy i długiej żywotności silnika. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele olejów silnikowych wysokiej jakości, którą mogą pochwalić się nawet mniej znane marki. Jednak z jakiegoś powodu polscy kierowcy w dalszym ciągu chętniej sięgają po oleje Lotos i Castrol, czyli najlepiej rozpoznawanych producentów.

Czy markowy olej jest lepszy dla silnika?

Oleje silnikowe znanych marek są droższe. Jednak czy kupując takie produkty, przepłacamy? Zdecydowanie nie. Chociaż kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że o jakości oleju świadczą jego parametry – opisane na opakowaniu – a nie logo producenta, najczęściej wolą nie ryzykować zmiany na tańszy odpowiednik. Ten sposób rozumowania jest sensowny: jeśli coś działa, lepiej nie ryzykować. Tym bardziej że oszczędność kilku złotych na butelce nie zrekompensuje kosztów naprawy silnika.

Oleje silnikowe największych koncernów naftowych, takich jak Lotos i BP, który jest właścicielem marki Castrol, bezustannie testują i doskonalą swoje produkty. Olbrzymie nakłady finansowe przeznaczone na badania i rozwój pozwalają tym firmom tworzyć oleje, które są w stanie sprostać wysokim wymaganiom silników w nowoczesnych samochodach. Toteż wybór markowego oleju jest najlepszym rozwiązaniem zwłaszcza dla właścicieli nowych aut – mówi ekspert z PROAUTO.

Porównuj parametry oleju silnikowego

Porównanie cen dwóch olejów silnikowych różnych marek jest uzasadnione tylko w sytuacji, gdy masz czas i ochotę zapoznać się ze szczegółową specyfikacją obu produktów. Na pewno wiesz o tym, że właściwości oleju muszą być zgodne z zaleceniami producenta samochodu odnośnie lepkości i klasy jakościowej. Jednak poza tymi dwoma kryteriami oleje silnikowe różnią się wieloma innymi cechami. Najlepsze oleje syntetyczne są nieco droższe od mineralnych, nawet jeśli te mają identyczną lepkość. Na cenę oleju wpływa też zawartość dodatków uszlachetniających, które chronią silnik przed korozją, usprawniają proces usuwania nagarów, laków i szlamu lub pełnią inne funkcje, np. obniżają temperaturę krzepnięcia oleju.

Kiedy można wziąć pod uwagę zakup oleju nieznanej marki? Na pewno nie wtedy, gdy uzupełniasz olej. Mieszanie olejów silnikowych co prawda jest dopuszczalne, ale w takiej sytuacji trzeba zachować bardzo dużą ostrożność. W przeciwnym razie płyny mogą wejść w reakcję, której efektem będzie np. zmiana konsystencji oleju i utrata jego właściwości smarnych. Jeśli więc zamierzasz przejść na tańszy olej, koniecznie przedyskutuj ten pomysł z mechanikiem i zrób to podczas dorocznej, całkowitej wymiany oleju silnikowego.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.