Materiał Partnera

Dlaczego należy wymieniać opony co sezon?

Dlaczego należy wymieniać opony co sezon?

Każdy, nawet mało doświadczony kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że co sezon należy zmienić komplet opon w samochodzie na ogumienie odpowiednie do danej pory roku. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, dlaczego jest to tak istotne? Czym opony zimowe różnią się od letnich, dlaczego na pierwszych nie należy jeździć latem, a na drugich – zimą?

Opony letnie i zimowe – co je różni?

Pory roku są wbrew pozorom terminem dość umownym i w zależności od tego z jakiej perspektywy na nie patrzymy mogą oznaczać coś innego. W codziennym słowniku lato kojarzy nam się z ciepłem i słońcem, zima zaś z opadami śniegu i mrozem. Z astronomicznego punktu widzenia każda pora roku mieści się w ściśle określonych ramach czasowych i nie ma znaczenia, jakie warunki atmosferyczne wtedy panują. Kierowcy z kolei dzielą rok na dwa sezony – letni i zimowy. Powszechnie przyjmuje się, że granicą oddzielającą tę dwa okresy jest temperatura 7 stopni Celsjusza. W momencie, w którym spada ona poniżej tego poziomu, możemy już mówić o sezonie zimowym, a kiedy się podnosi – letnim. Skąd takie rozróżnienie?

- Guma jest tworzywem dość wrażliwym na zmiany temperatury – mówi przedstawiciel firmy Auto-LuxGeneralnie, im niższa temperatura, tym bardziej guma traci swoją elastyczność, staje się twarda. Dokładnie to samo dzieje się z oponami letnimi w momencie kiedy temperatura otoczenia, a tym samym temperatura nawierzchni drogowych spada poniżej 7 stopni. Opony zimowe wytwarza się z innych mieszanek gumowych, które są mniej podatne na takie zmiany i nawet przy minusowych temperaturach zachowują pewną elastyczność.

Dlaczego opony trzeba wymieniać?

Jakie znaczenie ma zmiana struktury opony spowodowana temperatur? Z punktu widzenia komfortu, bezpieczeństwa i ekonomii jazdy – ogromne. Opona pozbawiona elastyczności nie jest w stanie dopasować się do kształtu nawierzchni i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. A to powoduje między innymi wydłużenie drogi hamowania oraz trudniejszą kontrolę nad pojazdem. Co ciekawe: z przeprowadzanych badań wynika, że znaczna część wypadków w sezonie letnim, czyli w okresie temperatur poniżej 7 stopni Celsjusza, miała miejsce na suchych drogach. Wynikało to powszechnej nieświadomości kierowców, którzy widząc, że nie nadeszły jeszcze pierwsze opady śniegu, zwlekali z założeniem opon zimowych. Z drugiej strony jazda na oponach zimowych w czasie kiedy temperatura przekroczyła już wspomniany próg również nie jest dobrym pomysłem. Powód jest bardzo prosty – w takich warunkach guma staje się zbyt miękka i ulega nadmiernemu ścieraniu. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że latem na suchych drogach rozwijamy większe prędkości, niż zimą. Oczywiście należy dodać do tego fakt, że opony letnie i zimowe mają różne bieżniki, które również mają wpływ na przyczepność i komfort jazdy.

 

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję