Dlaczego należy wyważać koła w samochodzie?

Dlaczego należy wyważać koła w samochodzie?

Każdy odpowiedzialny kierowca wie, że dobór opon i felg stanowi tylko połowę sukcesu. Jeżeli zależy nam na komforcie oraz bezpieczeństwie jazdy, powinniśmy zatroszczyć się o przemyślane dopasowanie i wyważenie kół. Samochody w których zaniedbano tę kwestię posiadają znacznie gorsze właściwości jezdne. Są trudniejsze w prowadzeniu, a przez to nieprzewidywalne na drodze. Stąd już tylko krok do nieszczęścia – kolizji czy wypadku.Wyważenie kół polega na równomiernym rozkładzie masy felg i opon. Chodzi o to, aby masa koła na oś pojazdu po zamontowaniu była rozłożona dokładnie wokół środka obrotu.

Wyważenie kół, a bezpieczeństwo jazdy

Nawet nieznaczne wahania wagi w poszczególnych fragmentach obwodu koła mogą okazać się kłopotliwe, jeżeli weźmiemy pod uwagę oddziałujące na nie prędkości obrotowe i siły odśrodkowe. W przypadku niewyważonych kół, dyskomfort odczuwalny jest już przy prędkości ok. 100 km/h. Przednie koła przyczyniają się do powstawania drgań kierownicy, tylne wywołują wibracje karoserii, a także zarzucają pojazdem przy wykonywaniu bardziej dynamicznych manewrów. Innymi negatywnymi konsekwencjami niewyważenia opon jest nierównomierne zużywanie się bieżnika oraz charakterystyczne szumienie, wynikające z dużych różnic w nacisku opon na drogę. Samochód z niewyważonymi kołami traci pierwotną sterowność, ściąga na boki i z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicy. Koła stają się mniej przyczepne, szybszemu wyeksploatowaniu podlegają zawieszenie oraz opony. Nie trzeba tłumaczyć, że taka jazda jest nie tylko mało przyjemna, ale też szalenie niebezpieczna.

Odpowiedni czas na wyważanie kół

Koła najlepiej wyważać za każdym razem, kiedy opona jest zdejmowana z felgi. Doskonałą do tego okazją jest sezonowa wymiana opon. O wyważeniu kół powinni pamiętać zwłaszcza ci kierowcy, którzy dysponują dwoma zestawami felg z ogumieniem letnim i zimowym. Koła w trakcie jazdy mogą stracić pierwotne wyważenie, np. w wyniku uszkodzenia felgi bądź też starcia bieżnika. Ich powtórne założenie nastąpi już po sezonie, zatem może nie zapewnić optymalnych parametrów jezdnych. Z tego samego powodu rekomenduje się okresową kontrolę stanu wyważenia kół auta w trakcie eksploatacji, raz na 10-15 tys. km. Oczywiście niewielki brak wyważenia nie musi okazać się dyskwalifikujący – z zastrzeżeniem, że różnica nie przekracza 5 g na koło. Wyważone koła przynoszą same korzyści – lepszy komfort jazdy i właściwości trakcyjne oraz zabezpieczenie przed nadmiernym zużyciem zawieszenia i opon.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję