Do czego służą i jak działają rotacyjne pompy wtryskowe?
Za sprawą niezawodnych rotacyjnych pomp wtryskowych, samochody napędzane silnikami diesla zyskały ogromną popularność. Niestety, nawet i one po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów mogą ulec awarii. Jak rozpoznać problemy w pracy pomp i co najczęściej przyczynia się do powstawania tych usterek? Czym wyróżniają się wspomniane już – rotacyjne ich modele? Podpowiadamy!
Budowa i zalety rotacyjnych pomp wtryskowych
Rotacyjna pompa wtryskowa jest zbudowana z kilku ważnych dla jej funkcjonowania części. Na całość omawianego elementu składają się pompy zasilające i przetłaczające, przewody doprowadzające paliwo, wirnik z tłoczkami i cylindrem, układ kanałów, a także przewody wysokociśnieniowe, które zasilają wtryskiwacze.
Pompy tego rodzaju bardzo precyzyjnie dawkują paliwo, zmniejszając jego jednostkowe użycie. Dzięki nim zwiększa się też czystość spalin. Sam element nie jest zbyt drogi, ma małe rozmiary i naprawdę rzadko wymaga naprawy. Usterki pomp rozdzielaczowych w większości wynikają z naturalnego wyeksploatowania części. Bywa, że pojedyncza awaria dotyczy jednak niewłaściwego użytkowania pojazdu.
Aby zapobiegać nieprzewidzianym usterkom, trzeba regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego w samochodzie i w razie potrzeby pamiętać o wymianie filtra paliwa. Brudny lub zapchany filtr sprawia, że do pompy dostaje się zanieczyszczone powietrze. Ponadto, dla bezpieczeństwa warto stosować jedynie certyfikowany olej napędowy. Jego tanie zamienniki bardzo często niszczą silnik.
Naprawa rotacyjnych pomp wtryskowych
W razie awarii rotacyjnej pompy wtryskowej, zazwyczaj element ten dokładnie się oczyszcza, a następnie reperuje. W skrajnych przypadkach trzeba go wymienić. – Naprawiamy i regenerujemy rzędowe oraz rotacyjne pompy wtryskowe. Pomagamy szybko, ale dokładnie. Natychmiast demontujemy zepsutą pompę, dokładnie ją czyścimy, a następnie naprawiamy albo wymieniamy poszczególne jej części – mówi właściciel firmy Turbo Injector.
Po czym poznać, że rotacyjna pompa wtryskowa jest uszkodzona i wymaga naprawy albo wymiany? Jeśli rzeczywiście doszło w jej obrębie do awarii, to silnik zaczyna pracować bardzo nierówno i naprawdę głośno, co zwraca uwagę kierowcy. Poza tym samochód nie przyśpiesza tak płynnie i dynamicznie, jak jeszcze niedawno był w stanie. Pojawiają się też problemy z jego rozruchem.
Warto jednak pamiętać o tym, że powyższe objawy nie muszą oznaczać zniszczenia całego elementu. Bardzo często zdarza się, że uszkodzona zostaje jedynie pojedyncza jego część, na przykład głowiczka. A to w naturalny sposób zmniejsza koszty naprawy.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana