Materiał Partnera

Do czego służą przewody pneumatyczne w TIR-ach?

Do czego służą przewody pneumatyczne w TIR-ach?

Wszelkie układy pneumatyczne nie mogą funkcjonować bez odpowiednich przewodów, które można zdefiniować jako elastyczne elementy, pozwalające przysyłać sprężone powietrze. Droga gazu pod ciśnieniem odbywa się między zaworami a elementami wykonawczymi. Przewody mają różne średnice, zbudowane są z odmiennych materiałów i przeznaczone do pracy przy różnych wartościach ciśnienia. Najczęściej spotykanymi na co dzień są te w samochodach.

Przewody pneumatyczne w ciężarówkach

Typowe auto ma sporo mniejszych lub większych układów pneumatycznych. Mogą one mieć zastosowanie zarówno w elementach zawieszenia, silniku czy innych mniejszych, ale równie ważnych podzespołach. Najwięcej tego typu urządzeń występuje w wielkich ciężarówkach typu TIR. Właśnie tam znaleźć można wszelkiego rodzaju przewody. Takie i inne elementy układów pneumatycznych do dużych ciężarówek i ciągników, dostępne są w wyspecjalizowanych sklepach, takich jak Star-Hurt.

Pneumatyczny układ hamulcowy

W wielkogabarytowych ciężarówkach i ciągnikach największym układem pneumatycznym jest układ hamulcowy. Nawet osoba nieobeznana w motoryzacji może łatwo wyodrębnić mnóstwo przewodów pneumatycznych widocznych o okolicach podwozia ciężarówki. Są one elementami łączącymi poszczególne części układu hamulcowego.

Układ ten składa się z kilku rodzajów hamulców, takich jak: postojowy, roboczy, zwalniający i pomocniczy. Takie rozgraniczenia są konieczne w przypadku wielkich ciężarówek, ponieważ niejako wymusza to ich wielka masa i ciężar. Wszystkie te hamulce wchodzą w skład układu, w którym znajduje się jeszcze wiele elementów, takich jak na przykład elektrozawory, które są odpowiedzialne przepływ oraz zatrzymanie sprężonego powietrza.

Elektrozawory łączą zbiornik z powietrzem z odpowiednimi siłownikami. Odbywa się to również przy pomocy takich elementów jak przewody pneumatyczne.

Hamowanie pneumatyczne wykorzystuje ciśnienie powietrza – jako czynnik roboczy. Budowa układu jest bardziej skomplikowana niż w przypadku hamulców hydraulicznych, jednak zdecydowanie bardziej bezpieczna. W przypadku przerwania przewodu pneumatycznego, pojazd natychmiast się zatrzymuje. Natomiast uszkodzenie przewodu hydraulicznego i wyciek płynu, praktycznie uniemożliwia zatrzymanie pojazdu.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję