Dystrybutor paliwa z identyfikacją pojazdów. Jak to działa?
Firmy transportowe i inne przedsiębiorstwa, które na co dzień zużywają duże ilości paliw, coraz częściej decydują się na budowę przyzakładowych stacji. Takie rozwiązanie pozwala w dużym stopniu uniezależnić się od detalicznych sprzedawców, co oznacza redukcję kosztów ponoszonych na zakup paliwa. Jednak by własna stacja rzeczywiście była opłacalna, niezbędne jest korzystanie z odpowiednich systemów kontroli.
Hurtowy zakup paliwa na potrzeby przedsiębiorstwa jest opłacalny z oczywistych względów. Przy zakupie większych ilości napędu zawsze uzyskamy cenę niższą niż podczas zakupów detalicznych. Korzystając z własnych zapasów zawsze mamy też pewność co do jakości paliwa. Jednak gdy z własnej stacji korzysta wielu pracowników, konieczna jest kontrola sposobu jej użytkowania.
Dystrybutor na przyzakładowej stacji
Decydując się na udostępnianie pracownikom przyzakładowej stacji paliw, warto wybierać rozwiązania zapewniające maksymalną wygodę. Ważne jest, by pracownicy mogli zatankować pojazdy o dowolnej porze i samodzielnie. Zatrudnienie dodatkowego pracownika wyłącznie do obsługi bazy paliw to dodatkowy, zbędny koszt, któremu można zapobiec przez zamontowanie dystrybutora samoobsługowego – podpowiada nasz rozmówca z firmy MiM Mariusz Mańkowski.
Z drugiej strony nawet w sytuacji, gdy baza zlokalizowana jest na zamkniętym terenie zakładu, zachodzi ryzyko, że z dystrybutora skorzysta osoba nieupoważniona. Najprostszym sposobem na zapobieganie takim sytuacjom jest wybór dystrybutora z identyfikacją pojazdu. Jak działa taki odmierzacz paliwa?
Działanie dystrybutorów z identyfikacją pojazdów
Dystrybutor paliwa z systemem identyfikacji pojazdów wyposażony jest w specjalny terminal. Do jego zadań należy nie tylko odmierzanie paliwa przepompowywanego ze zbiornika do baku pojazdu, ale też autoryzacja użytkownika. Oznacza to, że dystrybutor może uruchomić wyłącznie osoba, posiadająca wymagane uprawnienia.
System identyfikacji pojazdów w nowoczesnych dystrybutorach paliw opiera się o technologię RFID (Radio-frequency identification). RFID wykorzystuje fale radiowe do komunikacji między terminalem dystrybutora a użytkownikiem. W praktyce oznacza to, że z dystrybutora paliwa może skorzystać wyłącznie osoba, która posiada brelok lub kartę autoryzacyjną (tzw. transponder). Uruchomienie dystrybutora jest możliwe wyłącznie po zbliżeniu transpondera do czytnika na terminalu dystrybutora. To jednak nie koniec możliwości systemu identyfikacji pojazdów.
Bardzo ważną funkcjonalnością dystrybutorów z identyfikacją pojazdów (lub użytkowników i pojazdów) jest możliwość rejestracji zdarzeń. Terminal dystrybutora zapisuje wszystkie informacje na temat poszczególnych tankowań. Dzięki temu właściciel stacji może przeanalizować, w jaki sposób poszczególni pracownicy korzystają z zapasów paliwa w zakładowej bazie paliw: jakie pojazdy tankują, jak często i w jakich ilościach pobierają paliwo.
Takie możliwości zapewniają np. odmierzacze paliw niemieckiej firmy HORN. Urządzenia wyposażone są w oprogramowanie do zarządzania HD Manager i dają możliwość konfiguracji ze zdalnymi odbiornikami m.in. za pośrednictwem technologii WiFi, GPRS czy LAN. W ten sposób monitorowanie stacji może odbywać się zdalnie, z dowolnego komputera, co zapewnia właścicielowi pełną kontrolę nad dystrybucją paliw w przedsiębiorstwie.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana