Filtr cząstek stałych – kluczowy element w walce ze smogiem
W ostatnich latach problem smogu stał się jednym z najbardziej palących tematów w Polsce. W związku z tym coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z konieczności stosowania filtrów cząstek stałych, które pomagają zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu rozwiązaniu i dowiedzieć się, jak działa filtr cząstek stałych oraz jakie są jego zalety i wady.
Jak działa filtr cząstek stałych (FAP/DPF)?
Filtr cząstek stałych, znany również jako FAP (Filtre à Particules) lub DPF (Diesel Particulate Filter), jest urządzeniem montowanym w układzie wydechowym pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (diesla). Jego głównym zadaniem jest usuwanie cząstek stałych ze spalin, które są jednym z głównych składników smogu. Filtr działa na zasadzie zbierania tych cząstek na specjalnej strukturze ceramicznej lub metalowej, a następnie ich spalania w wyniku podgrzewania filtra. Proces ten nazywany jest regeneracją filtra i może odbywać się zarówno pasywnie (w wyniku naturalnego podgrzewania spalin) jak i aktywnie (poprzez dodatkowe podgrzewanie filtra przez sterownik silnika).
Zalety stosowania filtrów cząstek stałych
Stosowanie filtrów cząstek stałych ma wiele zalet, zarówno dla kierowców, jak i dla środowiska. Po pierwsze, dzięki nim emisja szkodliwych cząstek stałych jest znacznie ograniczona, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miastach. Po drugie, filtry te pozwalają na spełnienie surowych norm emisji spalin, takich jak Euro 5 i Euro 6, co jest szczególnie ważne w przypadku nowoczesnych samochodów. Po trzecie, stosowanie filtrów DPF może wpłynąć na niższe opłaty za użytkowanie pojazdu, np. w formie niższych stawek podatku drogowego czy niższych cen biletów miejskich.
Wady filtrów cząstek stałych
Mimo wielu zalet, stosowanie filtrów cząstek stałych ma również swoje wady. Przede wszystkim są to koszty związane z ich zakupem, montażem oraz ewentualną wymianą czy naprawą. Filtry te są bowiem dość drogie i nie zawsze łatwo dostępne na rynku. Ponadto, nieprawidłowe użytkowanie pojazdu z filtrem DPF może prowadzić do jego uszkodzeń i awarii. W przypadku braku regularnej regeneracji filtra może dojść do jego zapełnienia się cząstkami stałymi, co z kolei może powodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym, a nawet uszkodzenie silnika.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana