Filtr cząstek stałych – kluczowy element w walce ze smogiem
W ostatnich latach problem smogu stał się jednym z najbardziej palących tematów w Polsce. W związku z tym coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z konieczności stosowania filtrów cząstek stałych, które pomagają zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu rozwiązaniu i dowiedzieć się, jak działa filtr cząstek stałych oraz jakie są jego zalety i wady.
Jak działa filtr cząstek stałych (FAP/DPF)?
Filtr cząstek stałych, znany również jako FAP (Filtre à Particules) lub DPF (Diesel Particulate Filter), jest urządzeniem montowanym w układzie wydechowym pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (diesla). Jego głównym zadaniem jest usuwanie cząstek stałych ze spalin, które są jednym z głównych składników smogu. Filtr działa na zasadzie zbierania tych cząstek na specjalnej strukturze ceramicznej lub metalowej, a następnie ich spalania w wyniku podgrzewania filtra. Proces ten nazywany jest regeneracją filtra i może odbywać się zarówno pasywnie (w wyniku naturalnego podgrzewania spalin) jak i aktywnie (poprzez dodatkowe podgrzewanie filtra przez sterownik silnika).
Przeczytaj również: Dlaczego czyszczenie filtrów cząstek stałych ma duże znaczenie?
Zalety stosowania filtrów cząstek stałych
Stosowanie filtrów cząstek stałych ma wiele zalet, zarówno dla kierowców, jak i dla środowiska. Po pierwsze, dzięki nim emisja szkodliwych cząstek stałych jest znacznie ograniczona, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miastach. Po drugie, filtry te pozwalają na spełnienie surowych norm emisji spalin, takich jak Euro 5 i Euro 6, co jest szczególnie ważne w przypadku nowoczesnych samochodów. Po trzecie, stosowanie filtrów DPF może wpłynąć na niższe opłaty za użytkowanie pojazdu, np. w formie niższych stawek podatku drogowego czy niższych cen biletów miejskich.
Przeczytaj również: Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?
Wady filtrów cząstek stałych
Mimo wielu zalet, stosowanie filtrów cząstek stałych ma również swoje wady. Przede wszystkim są to koszty związane z ich zakupem, montażem oraz ewentualną wymianą czy naprawą. Filtry te są bowiem dość drogie i nie zawsze łatwo dostępne na rynku. Ponadto, nieprawidłowe użytkowanie pojazdu z filtrem DPF może prowadzić do jego uszkodzeń i awarii. W przypadku braku regularnej regeneracji filtra może dojść do jego zapełnienia się cząstkami stałymi, co z kolei może powodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym, a nawet uszkodzenie silnika.
Przeczytaj również: Jak zoptymalizować oprogramowanie po usunięciu DPF?
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana