Jak dobrać olej silnikowy do samochodu?
Olej silnikowy znacząco wpływa na pracę silnika, przedłuża także jego żywotność. Mimo wszystko wielu właścicieli samochodów błędnie uważa, że kluczowym czynnikiem w tej kwestii jest popularność określonej marki, ale tym, co należy wziąć pod uwagę, wybierając olej, są zalecenia producenta samochodu, warunki pracy oraz rodzaj i wiek silnika. Wraz z upływem czasu i zużywaniem się silnika zwiększa się luz w cylindrach, dlatego materiały o niskiej lepkości są nieskuteczne w starych samochodach. Kierowca musi więc wiedzieć, jak najlepiej wybrać olej silnikowy.
Kryterium lepkości oleju silnikowego SAE
Pierwszą cechą oleju silnikowego, na którą trzeba zwrócić uwagę jest jego lepkość. Lepkość określa się w skali SAE (Society of Automotive Engineers - Stowarzyszenie Inżynierów Amerykańskiego Przemysłu Samochodowego). W skali SAE obejmującej wartości od 0 do 60 im niższa wartość tym rzadszy jest olej. Na przykład w oleju oznaczonym symbolem 5W litera wskazuje klasę lepkości zimą, zaś liczba przed nim wskazuje minimalny próg temperatury, przy którym rozrusznik swobodnie obraca wałem korbowym. W tym przypadku liczba ta to temperatura minus 30 stopni, ponieważ oznaczenie 0W odnosi się do temperatury minus 35 stopni, a każda kolejna liczba to wzrost o 5 stopni. Lepkość oleju silnikowego w wysokich temperaturach Druga liczba w oznaczeniach olejów silnikowych związana jest z lepkością w wysokich temperaturach – im wyższa, tym olej jest gęstszy. Jeśli silnik jest w fazie docierania, nowy lub po remoncie, eksperci radzą użycie materiałów o niskiej lepkości. Olej taki tworzy cienką warstwę ochronną na powierzchni elementów ruchomych. W takim przypadku kierowcom zaleca się używanie oleju oznaczonego na przykład 5W - 30 lub 0W - 20. Ekspert z hurtowni motoryzacyjnej Polamel mówi: Im starszy silnik, tym bardziej lepki powinien być olej silnikowy. W ten sposób samochód nie traci mocy przy dużych prędkościach. Ma to znaczący wpływ również na zużycie paliwa. Także w sportowych samochodach zaleca się stosowanie gęstych olejów, ponieważ tylko takie zapewniają im dostateczną ochronę.
Poza symbolem określającym lepkość oleje podzielone są także na kilka kategorii według API. Jest to kryterium, które pomaga wybrać środek smarny na podstawie typu silnika i roku produkcji. Wszystkie oleje silnikowe są podzielone na trzy główne typy:
– S – silniki benzynowe,
– C – diesle,
– T – dwusuwy.
Druga litera w tej specyfikacji odnosi się do jakości oleju silnikowego, przy czym im dalsza litera, tym lepszy jakościowo jest olej. Nowsza, choć opierająca się na podobnych zasadach, jest klasyfikacja ACEA. Dotyczy także jakości olejów silnikowych, ale zawiera oddzielną kategorię – C dla silników benzynowych lub wysokoprężnych z dodatkowym systemem oczyszczania spalin (filtr cząstek stałych lub trójdrożny katalizator). Wybór oleju silnikowego jest kluczowym elementem konserwacji pojazdu. Kierując się prostymi zaleceniami specjalistów, kierowca znacząco zwiększa możliwości swojego samochodu.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana