Materiał Partnera

Jak nakładać wosk na karoserię samochodu – podstawowe zasady

Jak nakładać wosk na karoserię samochodu – podstawowe zasady

Wcieranie wosku to jedna z najskuteczniejszych metod poprawy ochrony karoserii. W ten sposób tworzy się skuteczną barierę przed negatywnymi skutkami działania promieniowania UV, utrudnia osiadanie brudu, zabezpiecza przed solą drogową. Wielu kierowców ceni jednak taką powłokę przede wszystkim za wpływ na wygląd samochodu – lepszy połysk i wydobycie głębi koloru lakieru oraz ukrycie drobnych rys. Dowiedz się, jak poprawnie nakładać wosk na karoserię samochodu.

Woskowanie to czynność, którą może wykonać samodzielnie każdy kierowca – praca nie jest trudna, ale wymaga precyzji i cierpliwości. Ręczne nakładanie i wcieranie preparatu to dla wielu osób ogromna przyjemność, a efekt zawsze przynosi satysfakcję.

– Pierwszym krokiem przed nałożeniem nowej warstwy ochronnej jest dokładne umycie karoserii

 – radzi specjalista z Gloss Factory, dystrybutora środków i akcesoriów do pielęgnacji aut.

  – Zwykły szampon samochodowy czy piana aktywna może tu jednak nie wystarczyć. Należy zadbać, aby powierzchnia została odtłuszczona, co wymaga zastosowania specjalistycznego preparatu. Na lakierze nie mogą pozostać także muszki czy komary, które także negatywnie wpływają na stan karoserii i utrudniają skuteczne woskowanie. Po umyciu auto należy dokładnie wysuszyć.

Woskowanie musi odbywać się w odpowiednich warunkach. Przede wszystkim nie można tego robić w upalne dni i na słońcu. Karoseria nie powinna być ciepła, dlatego samochód musi być ukryty w cieniu, a najlepiej cały zabieg wykonać w zamkniętym pomieszczeniu, np. garażu.

 

Aplikatory i mikrofibry

Przed przystąpieniem do samodzielnego woskowania należy zaopatrzyć się w niezbędne akcesoria – aplikator do nakładania preparatu i ściereczki z mikrofibry do jego wcierania. Aplikatory to najczęściej okrągłe gąbki wykonane z bardzo miękkiej pianki. Przy ich pomocy nakłada się wosk na karoserię, a ich delikatna budowa powoduje, że są bezpieczne dla lakieru i nie spowodują powstania nowych rys. W żadnym wypadku nie wolno używać zwykłych gąbek.

Ściereczki z mikrofibry służą do polerowania powierzchni, na której został nałożony wosk. Są wykonane z bardzo delikatnego materiału i nawet podczas zacierania z dużą siłą są bezpieczne dla karoserii. Aplikatory i mikrofibry nie należą do drogich akcesoriów, więc warto zdecydować się na produkty markowe dobrej jakości. Można je wykorzystywać później wielokrotnie, należy tylko pamiętać o dokładnym umyciu po każdym zabiegach.

 

Jaki wosk wybrać?

Najłatwiej i najszybciej nakłada się preparaty w płynie lub w formie mleczka. To dobra opcja dla właścicieli aut, którzy nie mają dużo czasu, ale zależy im na wyjątkowym wyglądzie karoserii i ochronie lakieru. Warto w takiej sytuacji wybrać wosk syntetyczny, który zapewnia dłuższą trwałość.

Wielu kierowców chętnie decyduje się jednak woski twarde – wymagające więcej uwagi i cierpliwości przy nakładaniu. To często klasyczne preparaty z carnauby, najtwardszego wosku występującego w naturze, który pochodzi z liści palm brazylijskich. Charakteryzuje się długą trwałością i świetnie wpływa na wygląd auta. Wydziela przy tym charakterystyczny i bardzo przyjemny zapach.

Połączeniem zalet preparatów syntetycznych i naturalnych są woski hybrydowe –  utrzymujące długo ochronę i efektowny wygląd karoserii oraz łatwe w nakładaniu. Dobre sklepy car detailingowe oferują duży wybór tych produktów, dlatego warto przed zakupem zasięgnąć opinii sprzedawcy.

 

Jak nakładać warstwę ochronną na karoserię?

Na karoserię wosk nakłada się aplikatorem. Należy nalać na niego kilka kropel płynu czy mleczka albo wetrzeć niewielką ilość preparatu z pudełka. Warstwa roztarta na lakierze powinna być cienka – lepiej nałożyć 2-3 krotnie cieniutkie warstewki niż jedną, grubszą. Preparat należy rozprowadzić równo po całej powierzchni zataczając aplikatorem koła.

Nałożony wosk musi schnąć przez kilka minut, aż lekko zmatowieje – należy jednak uważać, aby zbyt mocno nie stwardniał. Po tym czasie można przystąpić do polerowania suchą szmatką z mikrofibry. Należy znowu wykonywać koliste ruchy, ale tym razem mocniej przyciskać materiał do karoserii. Pod wpływem przecierania zmatowienie będzie ustępować i pojawi się właściwa barwa i połysk lakieru.

Nie można woskować na raz całej karoserii, należy podzielić proces na pojedyncze elementy – oddzielnie każde drzwi, maskę, klapę bagażnika. Polerowanie należy prowadzić, aż wosk zostanie wtarty w lakier, a jego nadmiar zebrany szmatką. Po pracy nowa powłoka powinna schnąć przynajmniej przez kilka godzin, choć czasem specjaliści doradzają odstawienie pojazdu nawet na dobę. W żadnym wypadku auto w tym czasie nie może być narażone na kontakt z wodą.

 

Trwałość ochrony lakieru

Skuteczność działania ochrony lakieru zależy od zastosowanych preparatów i jakości pracy. Dobrze wykonane powłoki naturalne utrzymują swoje właściwości przez di kilku tygodni, hybrydowe kilka miesięcy, a syntetyczne – nawet do roku. Warto zdecydować się na droższe woski znanych producentów, które utrzymują się dłużej i dają lepsze efekty.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję