Materiał Partnera

Jak prawidłowo holować TIR-a?

Jak prawidłowo holować TIR-a?

Samochody ciężarowe przeznaczone są do intensywnej eksploatacji. W związku z tym są one szczególnie narażone na różnego rodzaju awarie występujące w trakcie transportu, które w konsekwencji unieruchomią pojazd. Jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest holowanie pojazdu, jednak jak zrobić to w sposób prawidłowy i zgodny z prawem? Czym holowanie TIR-a różni się od holowania samochodu osobowego i dlaczego należy skorzystać z pomocy profesjonalistów?

Czym różni się holowanie pojazdu ciężarowego od holowania samochodu osobowego?

Do holowania pojazdu ciężkiego, w przypadku autostrad i dróg szybkiego ruchu, wymagane jest użycie holownika lub niskopodwoziówki, czyli specjalnej lawety. Muszą być one wyposażone w sztywny hol, stanowiący najczęściej stalowe, hartowane rury, dzięki którym możliwe jest zachowanie niezmiennej odległości między pojazdami przez cały okres holowania. Standardowe pojazdy przeznaczone do holowania nie dysponują dostateczną mocą, aby poradzić sobie z wielotonowym obciążeniem. Holowanie pojazdów ciężarowych może więc przeprowadzać wyłącznie wyspecjalizowana, dysponująca odpowiednim sprzętem firma. Ponadto pracownicy tej firmy muszą posiadać prawo jazdy kategorii C+E.

Oprócz sprzętu konieczna jest znajomość szczegółowych zapisów kodeksu ruchu drogowego, w których zasady holowania pojazdów osobowych i pojazdów ciężarowych, autobusów oraz pojazdów dostawczych zostały wyraźnie podzielone. Ponadto wymagane jest doświadczenie, ponieważ holowanie pojazdów ciężarowych jest wyjątkowo trudne i niebezpieczne. Nie można holować samochodu ciężarowego z naczepą lub przyczepą, zatem konieczne jest ich rozłączenie jeszcze przed przystąpieniem do holowania. Należy dostosować się do maksymalnego obciążenia, a holownik nie może być lżejszy od holowanego pojazdu. Holowanie pojazdu ciężarowego powinno być przeprowadzone w taki sposób, aby unikać dróg o dużym natężeniu ruchu, z trudnymi skrzyżowaniami bądź rondami, dlatego wymagane jest także doświadczenie oraz dobra znajomość dróg i tras, aby holowanie było sprawne i całkowicie bezpieczne.

Jak przygotować pojazd ciężarowy do holowania?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy uszkodzony pojazd ma sprawny układ kierowniczy i hamulcowy, ponieważ tylko takie pojazdy, zgodnie z art. 31 Kodeksu drogowego, można holować. W innym przypadku manewrowanie holowanym pojazdem będzie niemożliwe. To, w jaki sposób należy holować pojazd ciężarowy, determinują wytyczne producenta danego modelu. Trzeba sprawdzić w dokumentacji technicznej pojazdu, jaka jest wielkość maksymalnych obciążeń, ile jest punktów mocowania oraz gdzie zostały one umiejscowione, aby móc sprawnie podpiąć sztywny hol. W dokumentacji znajdziemy również informacje, które układy należy rozłączyć i podłączyć, aby nie uszkodzić pojazdu w trakcie holowania.

Najczęściej konieczne jest odłączenie układu elektrycznego, pneumatycznego oraz hydraulicznego. Często przeprowadzanym zabiegiem jest również napowietrzenie układu hamulcowego oraz odkręcenie wału napędowego, aby nie uszkodzić skrzyni biegów w holowanym pojeździe ciężarowym – dodaje specjalista z firmy POMOC DROGOWA BYDGOSZCZ.

Po zaczepieniu pojazdu ciężarowego należy się upewnić, że sztywny hol został umocowany prawidłowo i nie odczepi się w trakcie holowania, a także nie odkształci ramy ciężarówki. Na holowanym pojeździe należy umieścić trójkąt ostrzegawczy, po lewej stronie z tyłu pojazdu – tak, aby był on maksymalnie widoczny dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo samochód ciężarowy powinien wysyłać sygnały ostrzegawcze. Jeżeli wymagana metoda holowania zakłada konieczność kierowania pojazdem holowanym, to prowadzić go powinna wyłącznie osoba posiadające odpowiednie uprawnienia, czyli kierowca zawodowy użytkujący pojazd ciężarowy lub drugi pracownik pomocy drogowej z prawem jazdy kategorii C+E.

O czym jeszcze trzeba pamiętać podczas holowania pojazdu ciężarowego?

Aby holowanie ciężarówki było możliwie jak najbardziej bezpieczne, należy wybrać drogę o jak najmniejszym natężeniu ruchu. Podczas holowania oba pojazdy powinny mieć włączone światła mijania – włączanie świateł awaryjnych bądź świateł do jazdy dziennej drl jest najczęściej popełnianym błędem. Kierowcy jeszcze zanim wsiądą do pojazdów, powinni ustalić sposób, w jaki będą się ze sobą komunikować podczas nieprzewidzianych sytuacji oraz wszelkich manewrów wykonywanych podczas trasy. Osoba prowadząca holownik zobowiązana jest przez cały czas holowania pilnować holowanego pojazdu i prowadzić pojazd płynnie, unikając gwałtownych szarpnięć. Prędkość, z jaką może poruszać się holownik wraz z pojazdem ciężarowym, wynosi 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h poza nim. Jeżeli trasa wiedzie przez drogi wielopasmowe, powinny się poruszać skrajnie prawym pasem ruchu.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję