Jak prawidłowo oczyścić filtr cząstek stałych DPF?
W ostatnich latach samo podejmowanie dyskusji na temat filtra cząstek stałych DPF wśród użytkowników diesla wywołuje niemałe poruszenie, a o kosztach związanych z jego czyszczeniem krążą legendy. Usuwanie tych filtrów zasługuje na takie samo potępienie jak cofanie liczników i podobnie przepisy traktują oba procedery. W niniejszym artykule opisujemy jak prawidłowo czyścić filtr cząstek stałych, aby zaoszczędzić?
Zasada działania filtra DPF
W swoim założeniu proces dopalania spalin w filtrze wydaje się bardzo rozsądny. W teorii działa to tak, że w specjalnym filtrze zamontowanym w układzie wydechowym dochodzi do wyłapania cząstek stałych, które potem dopalają się w bardzo wysokiej temperaturze około 700°C. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się na trasie, kiedy utrzymywanie dużych prędkości, płynność jazdy i równomierne obciążenie silnika, bardzo sprzyjają temu procesowi.
Zapytaliśmy mechanika ze szczecińskiego warsztatu specjalizującego się w naprawach pojazdów z grupy VAG o to, dlaczego użytkownicy silników diesla tak bardzo narzekają na wysokie koszty eksploatacyjne? Powiedział nam, że:
z bardzo prozaicznego powodu – suche spalanie doskonale sprawdza się jeżeli autem przemierzamy większe odległości (zgodnie zresztą z potrzebą, na jaką do dzisiaj odpowiadają silniki diesla). Niestety wiele osób jeździ często po mieście, przemierzając niewielkie odległości. Przez to zdarza się tak, że użytkownik nieświadomy rozpoczęcia procesu dopalania spalin wyłączy silnik. Wtedy żywotność filtra skraca się drastycznie, a koszty wymiany nie są tanie.
Ostatnio na rynku pojawiło się wiele produktów, które pozwalają obniżyć temperaturę zapłonu cząstek w filtrze. Nazywa się to wtedy mokrym spalaniem. Korzystając z różnych środków, możemy obniżyć temperaturę zapłonu do około 400°C, co zdecydowanie bardziej sprawdzi się w warunkach miejskich. W dodatku profilaktyczne stosowanie środka raz na jedno pełne tankowanie zbiornika da nam gwarancję znacznego przedłużenia żywotności filtra. Uzupełnieniem tej metody będzie regularne czyszczenie filtra z wykorzystaniem specjalnej pianki. Pianka stosowana w takich samych interwałach jak wymiana oleju w silniku pozwala na przedłużenie pracy filtra, którego poziom wypalenia jest wyższy niż 50%. Pozwala zmaksymalizować wykorzystanie potencjału i pełnej pojemności filtra DPF.
Jeżeli jednak nie czujemy się pewni na tyle, aby samodzielnie podjąć się procesu czyszczenia filtra cząstek stałych, to zawsze możemy skorzystać z usług profesjonalistów. Działają na rynku warsztaty, które profesjonalnie czyszczą i regenerują filtry cząsteczek stałych DPF. Odwiedzając takie miejsca regularnie, możemy mieć pewność, że filtr DPF nie będzie wymagał częstszej uwagi niż katalizator w aucie.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana