Jak przejeżdzać przez progi zwalniające, aby nie uszkodzić auta?
Uspokojenie ruchu jest jedną z metod na zmniejszenie liczby wypadków oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach, na których odnotowuje się większe od przeciętnych natężenie zagrożeń. Wśród różnych sposobów na uzyskanie najlepszych efektów w tym obszarze znajduje się montaż tzw. śpiących policjantów, a więc progów zwalniających albo podrzutowych. Przekonajmy się, w jaki sposób należy je prawidłowo pokonywać.
Czym są progi zwalniające i podrzutowe?
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego mające formę specjalnie wyprofilowanego garbu to progi zwalniające, których zastosowanie zmusza kierujących do znacznego ograniczenia prędkości, ponieważ w przeciwnym razie narażają się na poważne uszkodzenie pojazdu. Progi zwalniające mogą przybierać postać konstrukcji liniowych, które rozciągają się na całą szerokość jezdni albo wyspowe, będące jedynie jej wydzielonymi fragmentami. Progi liniowe to typowe garby albo wyniesione ponad nawierzchnię płyty o większej szerokości, które mogą dodatkowo służyć jako przejścia dla pieszych. Progi podrzutowe to konstrukcje, które mogą mieć postać klasycznego garbu albo trapezu. Ich szerokość jest znacznie mniejsza niż w przypadku progów zwalniających. Progi zwalniające są umieszczane na drogach lokalnych i dojazdowych, a w niektórych przypadkach także na drogach zbiorczych. W miejscach, gdzie kursuje komunikacja autobusowa, można stosować wyłącznie progi zwalniające wyspowe. Progi podrzutowe są dopuszczalne poza drogami publicznymi z wyłączeniem infrastruktury granicznej. Korzysta się z nich m.in. na parkingach, wjazdach na parkingi oraz obszary o ograniczonej dostępności np. drogi wewnętrzne.
Jak pokonywać progi zwalniające i podrzutowe?
Przejechanie przez progi zwalniające i podrzutowe wiąże się z koniecznością znacznego zredukowania prędkości. W przypadku progów zwalniających ich geometria pozwala na poruszanie się z maksymalną prędkością między 25 a 30 km/h. Przy progach podrzutowych będzie ona znacznie niższa i wyniesie z reguły od 5 do 8 km/h. Warto pamiętać, że w przypadku progów zwalniających znak drogowy może nakazać niższą prędkość np. jedynie 20 km/h. Pokonywanie progów powinno się odbywać ze stałą prędkością i na wyprostowanych kołach. Zignorowanie progu może się skończyć uszkodzeniem podwozia lub wydechu.
Progi zwalniające oraz progi podrzutowe można znaleźć w ofercie firmy Znak Big ze Śremu pod Poznaniem, która specjalizuje się w sprzedaży oraz montażu akcesoriów bezpieczeństwa drogowego. Wśród jej propozycji znajdują się m.in. znaki drogowe i tablice, a także znaki aktywne, barierki drogowe, jak również tabliczki z nazwami ulic.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana