Jak wyczyścić filtr DPF?
Filtr cząsteczek stałych, czyli DPF ma za zadanie eliminować znaczne ilości zanieczyszczeń, jakie przedostawałyby się podczas jazdy autem do atmosfery. Dbanie o niego jest zatem niezwykle istotne, a jego uszkodzenie może okazać się bardzo kosztowne. Jak wygląda wypalanie się filtra DPF? Po czym poznać, że jest on na tyle zabrudzony, że konieczne będzie specjalistyczne czyszczenie tej części? Sprawdź najważniejsze informacje.
Za co odpowiada prawidłowo działający filtr cząstek stałych?
Filtr DPF montuje się w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Wraz z eksploatacją samochodu uruchamia się procedura związana z samoistnym czyszczeniem, czyli wypalaniem filtra. Specjaliści z takich firm jak T.M. SERWIS zauważają, że proces ten zależy od kilku parametrów, dlatego w każdym aucie wygląda on nieco inaczej. Wpływa na niego:
- marka i model samochodu,
- pojemność silnika,
- przejechany dystans.
Wypalanie samoistne jest zwykle inicjowane przez pojazd po przejechaniu średnio 400-700 kilometrów. Jeżeli występuje ono częściej, to może oznaczać problemy związane z tym elementem.
Kiedy konieczne jest czyszczenie filtra DPF?
Zatkany filtr DPF wpływa negatywnie na sprawne działanie samochodu. Objawy znacznego zanieczyszczenia tego elementu rozpozna każdy kierowca. Jest to przede wszystkim znaczne dymienie z układu wydechowego. Dodatkowo spada moc silnika, a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka DPF oraz check engine. Wzrasta także spalanie oleju napędowego. Jeżeli pojazd samoistnie nie zainicjował jego wypalania filtra, co może się zdarzyć, to konieczne będzie zwrócenie się po pomoc do specjalistów.
Dlaczego czyszczenie filtra DPF warto zlecić specjalistom?
Niektórzy kierowcy decydują się na samodzielne czyszczenie filtra DPF. Z uwagi na wysokie koszty związane z kupnem tego elementu w przypadku awarii zdecydowanie odradza się tego typu działanie. Zastanawiasz się dlaczego? Brak odpowiedniej wiedzy na temat motoryzacji może zakończyć się uszkodzeniem komponentu, co nie jest tanim rozwiązaniem.
Najkorzystniejszą opcją jest oddanie filtra do regeneracji specjalistom. Czyszczenie odbywa się poprzez wymontowanie tego elementu, a następnie umieszczenie go w specjalnym urządzeniu. Tam poddany jest działaniu wysokiej temperatury – 650°C przez około 6 godzin. Pozwala to na dokładne usunięcie wszystkich zanieczyszczeń i przywrócenie mu pierwotnych cech. Rozwiązanie to nie jest drogie, a przede wszystkim zajmują się tym specjaliści. Dzięki temu można mieć pewność, że komponent będzie działał, jak należy.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana