Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii B?

Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii B?

Prawo jazdy kategorii B to upragniony dokument rzeszy osób, marzących o samodzielnym podróżowaniu autem. Wokół zdawania prawka narosło sporo mitów. Choć doniesienia o wielokrotnych próbach podchodzenia do egzaminu mogą martwić, rzeczywistość nie zawsze jest aż tak straszna. Zazwyczaj o końcowym sukcesie egzaminacyjnym decyduje właściwe przygotowanie w szkole nauki jazdy. Kursant świadom swych umiejętności jest mniej zestresowany, a przez to pewniejszy za kierownicą. Wiele daje również znajomość zasad na jakich odbywa się egzamin. Co warto wiedzieć przed złożeniem wizyty w WORD?

Egzamin na prawo jazdy składa się z dwóch zasadniczych części – teoretycznej i praktycznej. Tylko pomyślne ukończenie obu z nich (w kolejności – teoria, praktyka) skutkuje uzyskaniem uprawnień. Co ważne, do obu części egzaminu nie trzeba podchodzić tego samego dnia. Według obecnie obowiązujących przepisów, zdana teoria jest ważna dożywotnio. Oznacza to że część praktyczną egzaminu możemy zdać w dowolnym, dogodnym dla siebie terminie.

Przeczytaj również: Ile kosztuje wyrobienie prawa jazdy?

Część teoretyczna egzaminu na prawo jazdy

Teoretyczna część egzaminu na prawo jazdy jest przeprowadzana przy pomocy specjalnego systemu teleinformatycznego. Przyjmuje ona formę testu – składa się z pytań zawierających rozmaite opisy, scenariusze i wizualizacje. Egzaminowany wskazuje przy pomocy urządzenia egzaminacyjnego prawidłową odpowiedź na pytania generowane losowo w czasie rzeczywistym. Wyświetlają się one jedno po drugim – po udzieleniu odpowiedzi nie ma już możliwości powrotu do pytania. Procedura egzaminacyjna rozpoczyna się od krótkiego wstępu, w trakcie którego można zapoznać się z obsługą programu egzaminacyjnego. Czas trwania właściwego egzaminu wynosi 25 minut. W jego trakcie należy odpowiedzieć na 32 pytania – 20 pytań z wiedzy podstawowej i 12 pytań z wiedzy specjalistycznej. Zależnie od pytania (jego znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego) może być za nie przyznany 1, 2 lub 3 punkty. Aby uzyskać wynik pozytywny, należy osiągnąć co najmniej 68 z 74 punktów.

Przeczytaj również: Kategorie prawa jazdy. Dla kogo coś innego niż standardowe prawo jazdy kategorii B?

Część praktyczna egzaminu na prawo jazdy

Osoby które zaliczyły teorię mogą przystąpić do części praktycznej. Rozpoczyna się ona na placu manewrowym. Egzaminowany musi wykazać się wiedzą na jeden z wylosowanych tematów. Dotyczą one znajomości zbiorników płynów eksploatacyjnych, włączania świateł i używania klaksonu. Następnie przychodzi pora na przygotowanie stanowiska kierowcy i uruchomienie silnika, z czym wiąże się wykonywanie zadań praktycznych. Należą do nich jazda pasem po łuku (przód i tył) oraz ruszanie na wzniesieniu. Dopiero po ich zaliczeniu egzaminowany może wyruszyć na miasto. Jazda po mieście to najbardziej wymagająca część egzaminu. W jej trakcie należy wykonywać zadania wskazane przez egzaminatora (wykaz zadań koniecznych do wykonania znajduje się na specjalnym arkuszu). Do podstawowych umiejętności, których opanowanie musi udowodnić aspirujący kierowca, należą m.in. włączanie do ruchu, jazda drogami jedno- i dwupasmowymi, zmiana pasa ruchu, przejazd przez skrzyżowanie i przejście dla pieszych, hamowanie we wskazanym miejscu, zawracanie z użyciem infrastruktury oraz parkowanie (prostopadłe, skośne lub równoległe). Kolejność zadań jest dowolna; nie wszystkie z nich muszą być też obecne na egzaminie (np. przejazd przez torowisko czy tunel). Trasy egzaminacyjne są mniej więcej stałe, zatem można przewidzieć gdzie i w jakich warunkach odbędzie się jazda. Uczenie się drogi na pamięć nie jest jednak zbyt rozsądne. O wiele lepiej przećwiczyć wszystkie manewry jeszcze na etapie kursu, a w razie wątpliwości wykupić jazdy doszkalające. Tylko rzeczowe przygotowanie – w zakresie wiedzy i umiejętności – sprawi, że zdanie egzaminu okaże się zwykłą formalnością.

Przeczytaj również: Egzamin na prawo jazdy. Najpopularniejsze błędy

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.