Jak wykonać domową stację ładowania samochodu elektrycznego?
Przesiadka na samochód elektryczny wiąże się z koniecznością regularnego ładowania akumulatorów. Domowa stacja ładowania pozwala tanio, skutecznie i bardzo wygodnie rozwiązać tę kwestię.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych – rodzaje
Znakomita większość dostępnych na rynku samochodów elektrycznych wyposażona jest w dwa gniazda do ładowania: jedno w standardzie AC (na prąd przemienny) i drugie w standardzie DC (na prąd stały). Złącza DC są wykorzystywane do ładowania akumulatorów na stacjach DC, gdzie odbywa się ono wydajnie i szybko, jednak w warunkach domowych tego typu rozwiązań się nie stosuje.
Domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych wykorzystują prąd przemienny, ponieważ wszystkie instalacje elektryczne są tworzone właśnie w standardzie AC. Warto pamiętać, że ładowarki AC do aut elektrycznych mogą mieć dwie formy: samodzielnego, przenośnego urządzenia do ładowania (wymaga ono podłączenia do gniazda zasilającego o odpowiednich parametrach pracy) albo tzw. wallboxa. Wallbox to ładowarka zamontowana na stałe na ścianie garażu lub słupku w obrębie posesji, przy czym zależnie od typu, modelu i producenta mogą one oferować różne funkcje dodatkowe.
Ładowanie samochodu elektrycznego może się także odbywać za pomocą standardowego kabla AC dołączonego do auta jednak ze względu na niewielką maksymalną moc pracy (ok. 2,3 kW) jest to proces długotrwały i w praktyce ładowarki tego typu nie nadają się do naładowania akumulatorów do pełna w ciągu nocy.
Gdzie może być zamontowana domowa stacja ładowania samochodów?
W praktyce w tej kwestii nie istnieją żadne obostrzenia, choć bez dwóch zdań do niedawna najprostszą sytuację pod tym względem mieli właściciele domów jednorodzinnych, ponieważ mieli najmniej formalności do załatwienia. Odkąd jednak w 2018 roku weszły w życie nowe przepisy w zakresie elektromobilności i paliw alternatywnych, coraz większa liczba deweloperów decyduje się na ułatwienie swoim lokatorom podłączenia własnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych w garażach na terenie spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej.
W obrębie posesji jednorodzinnej można zamontować stację ładowania zarówno wewnątrz garażu, jak i na zewnątrz – zależnie od tego, jak jest właścicielowi wygodniej. Zwykle jednak stacja ładowania (wallbox) jest montowana we wnętrzu garażu z uwagi na wygodę oraz ochronę urządzenia przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Dowiedz się, o czym jeszcze musisz pamiętać, budując garaż dla samochodu elektrycznego - Brama garażowa - brama uchylna czy rolowana? Jaką bramę garażową wybrać?
Stacja ładowania pojazdów elektrycznych a instalacja elektryczna w garażu
W przypadku nowo budowanych garaży dobrym pomysłem jest dopilnować, aby schemat instalacji elektrycznej w garażu uwzględniał możliwość podłączenia wallboxa w celu ładowania samochodu elektrycznego. Pozwoli to oszczędzić ewentualnych problemów w przyszłości, gdy będziemy chcieli przesiąść się na samochód elektryczny – instalacja będzie mieć odpowiedni zapas mocy, by działać bezproblemowo.
Z kolei w już istniejących garażach najlepszym wyjściem jest przeprowadzenie audytu instalacji elektrycznej. Dzięki temu inwestor będzie mieć pewność, że eksploatacja garażu po zamontowaniu stacji ładowania będzie w pełni bezpieczna.
Instalacja elektryczna w garażu – przepisy
Wszystkie wymagania oraz przepisy dotyczące instalacji elektrycznych w garażach można znaleźć w obowiązujących aktualnie regulacjach prawnych (m.in. Prawo budowlane oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie). Niezależnie od tego, czy instalacja jest kładziona na etapie budowy garażu czy już po jego odbiorze i uzyskaniu zezwolenia na użytkowanie, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
Kliknij po więcej informacji o tym, jak powinien być zbudowany garaż dla elektrycznego auta
Stacja ładowania samochodów elektrycznych – cena
Zależnie od wybranego rozwiązania, producenta, modelu i efektywności ładowania ceny są różne, ale już nawet za niecałe 2 tys. zł można się zaopatrzyć w dobrej klasy stację ładowania dla naszego auta elektrycznego. Zawsze trzeba jednak pamiętać, że dobór optymalnego modelu stacji ładowania powinien być dobrze przemyślany - o tym, jakie parametry mają największe znaczenie, piszemy w dalszej części tekstu.
Czy darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych są rzeczywiście opłacalne?
Duże sieci paliwowe wycofały się z udostępniania ładowarek do aut elektrycznych za darmo i odkąd zauważalnie wzrosła liczba e-samochodów na polskich drogach, pobierają już za korzystanie z nich opłaty. Obecnie stacje elektryczne, z których można skorzystać za darmo, są już coraz rzadziej spotykane, ale nadal można się na nie natknąć – najczęściej w okolicach super- i hipermarketów, zachęcających w ten sposób właścicieli aut elektrycznych do robienia zakupów w danej sieci sklepów. Taka stacja ładowania pojazdów pozwala podłączyć auto na czas spędzony na zakupach, ale warto pamiętać o kilku istotnych problemach w przypadku korzystania z tego rozwiązania.
Największym kłopotem jest to, że darmowa stacja szybkiego ładowania jest najczęściej nie tylko zajęta, ale także dodatkowo „wyposażona” w kolejkę innych kierowców, którzy chcą doładować swój samochód za darmo. Po drugie, trzeba mieć na uwadze, że nie zawsze jest to szybkie ładowanie: często darmowa stacja ładowania ma limity i ograniczenia - bądź w zakresie mocy ładowania, bądź maksymalnego czasu korzystania. Czy opłaca się zatem poświęcać swój czas na to, by doładować samochód elektryczny w darmowej stacji? Na to pytanie każdy właściciel elektrycznego samochodu musi odpowiedzieć sobie sam.
Dlaczego dedykowane stacje ładowania samochodów elektrycznych sprawdzają się lepiej?
Domowa stacja ładowania to rozwiązanie o tyle lepsze, że pozwala zaoszczędzić ogromne ilości czasu, a dodatkowo jest wygodne i wydajne. Nie ma konieczności jechania dokądkolwiek, stania w kolejce kierowców chcących doładować samochód elektryczny za darmo, a przede wszystkim można ładować samochód w najbardziej dogodnym dla nas momencie. Co równie ważne, ładowanie samochodu elektrycznego w domu trwa krótko i wcale nie jest drogie, o ile wykorzysta się dostępne możliwości.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
Rzecz jasna wszystko zależy od modelu auta i pojemności akumulatorów, ale pomimo tego, że w ostatnim czasie miały miejsce nie tylko znaczne podwyżki opłat za energię elektryczną, ale również zwyżki cen paliwa, to wciąż bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest ładowanie samochodu elektrycznego w domu.
Przyjmuje się, że przeciętnie samochód elektryczny zużywa około 15–20 kWh na przejechanie 100 km. Nawet jeśli pominiemy kwestię różnorodności dostępnych taryf energetycznych i uśrednimy koszt 1 kWh na poziomie około 0,90 zł/kWh, koszt przejechania 100 km autem elektrycznym wyniesie zaledwie około 13,5–18 zł.
Samochód z silnikiem spalinowym na tym samym dystansie spali około 5–7 litrów paliwa, co w chwili powstawania tego tekstu (10.03.2022) oznacza konieczność wydania od około 35 zł (benzyna PB95) do około 40 zł (olej napędowy) na pokonanie tej samej odległości – przy założeniu, że zatankujemy najtaniej i że samochód spali jedynie 5 litrów paliwa na 100 km. Ponieważ mało które auto o napędzie konwencjonalnym rzeczywiście spala tak mało paliwa na 100 km, realne koszty jazdy są jeszcze wyższe.
Dodatkowo na koszy poruszania się autem z silnikiem elektrycznym ma wpływ to, w jaki sposób generujemy prąd – gdy na domu zamontowana jest instalacja fotowoltaiczna, koszty energii elektrycznej do ładowania samochodu elektrycznego są jeszcze niższe.
Sprawdź, jak domowa instalacja fotowoltaiczna pomoże Ci obniżyć rachunki za prąd
Stacje do ładowania samochodów elektrycznych – na jakie parametry zwrócić szczególną uwagę?
Najważniejsze z perspektywy właściciela samochodu elektrycznego kwestie to moc stacji oraz czas, w jakim będzie ona w stanie naładować akumulatory samochodu do 100% pojemności przy użyciu mocy dostępnej w domowej instalacji elektrycznej.
Z tego względu zawsze należy uwzględnić faktyczne możliwości instalacji elektrycznej oraz zweryfikować, czy dysponuje ona wystarczającym zapasem mocy, by stacja ładowania samochodów elektrycznych działała bez problemów i bez przeciążania instalacji.
Właściciele starszych aut elektrycznych bądź hybrydowych muszą także wziąć pod uwagę to, że od 2014 roku na terenie Unii Europejskiej produkuje się już wyłącznie samochody elektryczne z gniazdami Typ-2, co sprawia, że i stacje są wyposażane właśnie w tego typu kable i wtyczki. Starsze auta elektryczne z UE, a także spora liczba tych produkowanych w Stanach Zjednoczonych oraz Azji, ma inne złącza – Typ-1, co koniecznie trzeba uwzględnić, kupując stację ładowania. Nie jest to na szczęście duży problem, ponieważ gniazda nowego typu są kompatybilne ze starszym standardem, trzeba się jednak zaopatrzyć w odpowiedni adapter.
Czy można samodzielnie montować domowe stacje do ładowania samochodów elektrycznych?
Co do zasady taki montaż powinien przeprowadzić elektryk legitymujący się aktualnymi uprawnieniami w odpowiednim zakresie, tzn. taki, który posiada świadectwo kwalifikacyjne SEP. W innym przypadku instalacja może nie tylko nie spełnić wymagań użytkownika końcowego, ale przede wszystkim norm bezpieczeństwa. Nieprawidłowo dobrane okablowanie będzie się szybko przegrzewać, co może doprowadzić do pożaru.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że inwestycja w samochód elektryczny to dobra decyzja – pozwala nie tylko chronić zasoby naszej planety, ale także przekłada się na duże oszczędności w domowych budżetach.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana