Artykuł sponsorowany

Jak zbudowany jest układ hamulcowy ciężarówki?

Jak zbudowany jest układ hamulcowy ciężarówki?

Głównym celem hamowania jest zamiana energii kinetycznej na inne jej rodzaje. Bezpieczny i sprawnie działający układ hamulcowy ma niebagatelne znaczenie, zwłaszcza w kontekście kierowania pojazdami ciężarowymi. Obiekty o większej masie trudniej się zatrzymuje, a więc cały układ musi być dostosowany do wymagającej charakterystyki. Co trzeba wiedzieć o układzie hamulcowym ciężarówki?

Jakie hamulce w ciężarówce?

Hamowanie pojazdów polega na celowym zwiększeniu oporu ich ruchów. Im większe są prędkość oraz masa własna pojazdów, tym bardziej wydajne hamulce muszą być w nich zastosowane.

Komplet hamulców wszystkich kół tworzy zintegrowany układ elementów o trwale zróżnicowanych parametrach. Należy je uwzględniać w oparciu o określone warunki pracy.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu w samochodach ciężarowych stosowano hamulce sterowane mechanicznie lub hydraulicznie. Takie rozwiązania nie nadążały natomiast za technologią produkcyjną, dzięki której powstawały coraz szybsze i coraz cięższe pojazdy. 

Jak przypomina ekspert ze sklepu motoryzacyjnego Rozruch: „ Obecnie ciężarowe zestawy drogowe osiągają dziś masę nawet 40 ton, a ich prędkość rozwija się nawet do ponad przekraczające 100 km/h”.

Idealną odpowiedzią na te potrzeby okazały się pneumatyczne układy hamulcowe. Ponadto podzielono cały układ na dwa odrębne obwody: dla przedniej i tylnej osi pojazdu. W przypadku, gdy obwód główny ulegnie awarii, obwód dodatkowy częściowo przejmie jego rolę.

Hamulce pneumatyczne

Dziś w ciężarówkach najczęściej stosuje się pneumatyczny układ hamulcowy wykorzystujący sprężone powietrze, które jest podtrzymywane przez sprężarkę i uruchamiane poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Siłowniki membranowe lub membranowo-sprężynowe odpowiadają natomiast za zamianę ciśnienia powietrza na siłę mechaniczną.

Siłowniki membranowe umieszczane są na osiach przednich ciężarówek. Natomiast w siłownikach membranowo-sprężynowch hamulec postojowy aktywowany jest poprzez spadek ciśnienia w komorze sprężynowej. To wywołuje zwolnienie sprężyny, a następnie wysunięcie trzpienia siłownika i – w efekcie – zahamowanie pojazdu.

Układy hamulcowe pneumatyczne mogą zawierać takie elementy jak: zbiorniki powietrza, przyłącza i przewody pneumatyczne, zespół hamulca nożnego, pneumatyczne siłowniki hamulcowe, manometry itd.

Elektroniczne układy hamulcowe

W układach hamulcowych pojazdów ciężarowych często stosuje się elektronicznie sterowane hamulce tarczowe z systemami bezpieczeństwa ASR, ABS oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy).

Układ elektroniczny ESP celowo hamuje poszczególnymi kołami w sytuacjach krytycznych, gdy zachodzi ryzyko przewrócenia się pojazdu lub gdy ciężarówkę „znosi” na pobocze.

Hamulce bębnowe i tarczowe

W hamulcach pneumatycznych są wykorzystywane zarówno hamulce tarczowe, jak i bębnowe. Bęben i tarcza hamulcowa są na stałe przytwierdzone do koła.

W układach hamulcowych przeznaczonych do ciężarowych pojazdów drogowych najczęściej można spotkać się z hamulcami tarczowymi z wewnętrzną wentylacją.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.