Jak zbudowany jest układ hamulcowy ciężarówki?
Głównym celem hamowania jest zamiana energii kinetycznej na inne jej rodzaje. Bezpieczny i sprawnie działający układ hamulcowy ma niebagatelne znaczenie, zwłaszcza w kontekście kierowania pojazdami ciężarowymi. Obiekty o większej masie trudniej się zatrzymuje, a więc cały układ musi być dostosowany do wymagającej charakterystyki. Co trzeba wiedzieć o układzie hamulcowym ciężarówki?
Jakie hamulce w ciężarówce?
Hamowanie pojazdów polega na celowym zwiększeniu oporu ich ruchów. Im większe są prędkość oraz masa własna pojazdów, tym bardziej wydajne hamulce muszą być w nich zastosowane.
Komplet hamulców wszystkich kół tworzy zintegrowany układ elementów o trwale zróżnicowanych parametrach. Należy je uwzględniać w oparciu o określone warunki pracy.
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu w samochodach ciężarowych stosowano hamulce sterowane mechanicznie lub hydraulicznie. Takie rozwiązania nie nadążały natomiast za technologią produkcyjną, dzięki której powstawały coraz szybsze i coraz cięższe pojazdy.
Jak przypomina ekspert ze sklepu motoryzacyjnego Rozruch: „ Obecnie ciężarowe zestawy drogowe osiągają dziś masę nawet 40 ton, a ich prędkość rozwija się nawet do ponad przekraczające 100 km/h”.
Idealną odpowiedzią na te potrzeby okazały się pneumatyczne układy hamulcowe. Ponadto podzielono cały układ na dwa odrębne obwody: dla przedniej i tylnej osi pojazdu. W przypadku, gdy obwód główny ulegnie awarii, obwód dodatkowy częściowo przejmie jego rolę.
Hamulce pneumatyczne
Dziś w ciężarówkach najczęściej stosuje się pneumatyczny układ hamulcowy wykorzystujący sprężone powietrze, które jest podtrzymywane przez sprężarkę i uruchamiane poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Siłowniki membranowe lub membranowo-sprężynowe odpowiadają natomiast za zamianę ciśnienia powietrza na siłę mechaniczną.
Siłowniki membranowe umieszczane są na osiach przednich ciężarówek. Natomiast w siłownikach membranowo-sprężynowch hamulec postojowy aktywowany jest poprzez spadek ciśnienia w komorze sprężynowej. To wywołuje zwolnienie sprężyny, a następnie wysunięcie trzpienia siłownika i – w efekcie – zahamowanie pojazdu.
Układy hamulcowe pneumatyczne mogą zawierać takie elementy jak: zbiorniki powietrza, przyłącza i przewody pneumatyczne, zespół hamulca nożnego, pneumatyczne siłowniki hamulcowe, manometry itd.
Elektroniczne układy hamulcowe
W układach hamulcowych pojazdów ciężarowych często stosuje się elektronicznie sterowane hamulce tarczowe z systemami bezpieczeństwa ASR, ABS oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy).
Układ elektroniczny ESP celowo hamuje poszczególnymi kołami w sytuacjach krytycznych, gdy zachodzi ryzyko przewrócenia się pojazdu lub gdy ciężarówkę „znosi” na pobocze.
Hamulce bębnowe i tarczowe
W hamulcach pneumatycznych są wykorzystywane zarówno hamulce tarczowe, jak i bębnowe. Bęben i tarcza hamulcowa są na stałe przytwierdzone do koła.
W układach hamulcowych przeznaczonych do ciężarowych pojazdów drogowych najczęściej można spotkać się z hamulcami tarczowymi z wewnętrzną wentylacją.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana