Materiał Partnera

Jak zbudowany jest układ hamulcowy ciężarówki?

Jak zbudowany jest układ hamulcowy ciężarówki?

Głównym celem hamowania jest zamiana energii kinetycznej na inne jej rodzaje. Bezpieczny i sprawnie działający układ hamulcowy ma niebagatelne znaczenie, zwłaszcza w kontekście kierowania pojazdami ciężarowymi. Obiekty o większej masie trudniej się zatrzymuje, a więc cały układ musi być dostosowany do wymagającej charakterystyki. Co trzeba wiedzieć o układzie hamulcowym ciężarówki?

Jakie hamulce w ciężarówce?

Hamowanie pojazdów polega na celowym zwiększeniu oporu ich ruchów. Im większe są prędkość oraz masa własna pojazdów, tym bardziej wydajne hamulce muszą być w nich zastosowane.

Komplet hamulców wszystkich kół tworzy zintegrowany układ elementów o trwale zróżnicowanych parametrach. Należy je uwzględniać w oparciu o określone warunki pracy.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu w samochodach ciężarowych stosowano hamulce sterowane mechanicznie lub hydraulicznie. Takie rozwiązania nie nadążały natomiast za technologią produkcyjną, dzięki której powstawały coraz szybsze i coraz cięższe pojazdy. 

Jak przypomina ekspert ze sklepu motoryzacyjnego Rozruch: „ Obecnie ciężarowe zestawy drogowe osiągają dziś masę nawet 40 ton, a ich prędkość rozwija się nawet do ponad przekraczające 100 km/h”.

Idealną odpowiedzią na te potrzeby okazały się pneumatyczne układy hamulcowe. Ponadto podzielono cały układ na dwa odrębne obwody: dla przedniej i tylnej osi pojazdu. W przypadku, gdy obwód główny ulegnie awarii, obwód dodatkowy częściowo przejmie jego rolę.

Hamulce pneumatyczne

Dziś w ciężarówkach najczęściej stosuje się pneumatyczny układ hamulcowy wykorzystujący sprężone powietrze, które jest podtrzymywane przez sprężarkę i uruchamiane poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Siłowniki membranowe lub membranowo-sprężynowe odpowiadają natomiast za zamianę ciśnienia powietrza na siłę mechaniczną.

Siłowniki membranowe umieszczane są na osiach przednich ciężarówek. Natomiast w siłownikach membranowo-sprężynowch hamulec postojowy aktywowany jest poprzez spadek ciśnienia w komorze sprężynowej. To wywołuje zwolnienie sprężyny, a następnie wysunięcie trzpienia siłownika i – w efekcie – zahamowanie pojazdu.

Układy hamulcowe pneumatyczne mogą zawierać takie elementy jak: zbiorniki powietrza, przyłącza i przewody pneumatyczne, zespół hamulca nożnego, pneumatyczne siłowniki hamulcowe, manometry itd.

Elektroniczne układy hamulcowe

W układach hamulcowych pojazdów ciężarowych często stosuje się elektronicznie sterowane hamulce tarczowe z systemami bezpieczeństwa ASR, ABS oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy).

Układ elektroniczny ESP celowo hamuje poszczególnymi kołami w sytuacjach krytycznych, gdy zachodzi ryzyko przewrócenia się pojazdu lub gdy ciężarówkę „znosi” na pobocze.

Hamulce bębnowe i tarczowe

W hamulcach pneumatycznych są wykorzystywane zarówno hamulce tarczowe, jak i bębnowe. Bęben i tarcza hamulcowa są na stałe przytwierdzone do koła.

W układach hamulcowych przeznaczonych do ciężarowych pojazdów drogowych najczęściej można spotkać się z hamulcami tarczowymi z wewnętrzną wentylacją.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję