Jaką funkcję pełni reduktor w instalacjach LPG?
Reduktor w instalacji LPG inaczej nazywany jest parownikiem i odpowiada za rozprężenie ciekłej mieszanki propan-butan do stanu lotnego. Bez reduktora praktycznie nie jest możliwa jazda samochodem na gaz, można zatem pokusić się o stwierdzenie, że parownik to kluczowy dla całej instalacji element.
Czym jest reduktor w instalacji LPG?
W każdej instalacji LPG gaz przechowywany jest w fazie ciekłej w specjalnym zbiorniku, podobnie jak paliwo. W instalacjach podciśnieniowych oraz sekwencyjnych gaz używany do zasilania silnika przyjmuje fazę lotną. Za zmianę stanu skupienia substancji odpowiada właśnie reduktor, który redukuje ciśnienie i rozprężą ciekły gaz, co skutkuje jego przejściem w stan lotny. Reduktor wymaga podgrzewania w czasie pracy, ponieważ temperatura autogazu w czasie rozprężania spada poniżej zera. To dlatego instalacja gazowa włącza się dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury.
Reduktor prawidłowo eksploatowany należy wymieniać co maksymalnie 100 000 kilometrów, aczkolwiek o właściwym momencie na wymianę powinien zadecydować serwisant instalacji LPG przy uwzględnieniu kilku dodatkowych czynników. Reduktor to element, który można kupić jako niezależną część, należy jednak pamiętać, aby prawidłowo dobrać parownik do rodzaju posiadanej instalacji i mocy silnika. W AG Sklep można dokonać zakupów online, dostępne są także parowniki najlepszych producentów.
Jak zbudowany jest reduktor LPG?
Parowniki LPG zbudowane są z metalowego korpusu, w którym znajduje się system kanalików, służących do rozprowadzania czynnika. Po przejściu przez filtry do reduktora doprowadzany jest gaz płynny, który w jego wnętrzu zostaje rozprężony. Właściwe ciśnienie gazu utrzymywane jest przez parownik dzięki membranie. Specjalna sprężyna naciska membranę, a gdy ciśnienie spada, wypycha ją, czego skutkiem jest otwarcie zaworu dolotowego. Wówczas do wnętrza komory reduktora dostaje się potrzebna do wyrównania ciśnienia dawka gazu. Z kolei przed zbyt dużym wzrostem ciśnienia chroni specjalny zawór bezpieczeństwa, a elektrozawory blokują przepływ gazu, gdy silnik nie pracuje.
Membrany w reduktorach powstają z kompozytów i elastomerów, jednakże jak każdy materiał, są podatne na starzenie wskutek kontaktu z substancjami zawartymi w autogazie oraz zmiany temperatury i intensywną pracę. Stan reduktora i poszczególnych jego elementów w znacznej mierze zależy od jakości tankowanego gazu oraz regularnej wymiany filtrów.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana