Jaki zakres usług obejmuje blacharstwo samochodowe?

Jaki zakres usług obejmuje blacharstwo samochodowe?

Mechaniczne uszkodzenia karoserii lub jej elementów powstałe wskutek kolizji i wypadków, pojawiające się ogniska korozji czy niewielka szkoda o charakterze kosmetycznym – to tylko niektóre problemy, z jakimi właściciele samochodów udają się do warsztatu blacharskiego lub blacharsko-lakierniczego. Jakie usługi jeszcze obejmuje blacharstwo samochodowe? Zapraszamy do lektury artykułu.

Naprawy blacharskie do przystępnych cenowo nie należą. Nic dziwnego, ten zakres usług wymaga od pracownika nie tylko specjalistycznej wiedzy, umiejętności i doświadczenia, ale i dostępności do maszyn i urządzeń. Często sama naprawa powiązana jest jeszcze z ingerencją w powłokę lakierniczą, podwyższa to więc całkowitą końcową cenę usługi. Prace te są najczęściej jednak niezbędne, bo albo przywracają sprawność techniczną pojazdu, albo dokonują ingerencji w nadwozie i konstrukcję pojazdu, sprawność tę podtrzymując. Poprawiają wreszcie jego estetykę, zapobiegając utracie wartości rynkowej wozu. Czym więc konkretnie zajmie się blacharz samochodowy, gdy odwiedzimy go z naszym pojazdem?

Wśród usług obejmujących blacharstwo samochodowe znajdziemy  przygotowanie pojazdu do wykonania napraw takich jak renowacja, usuwanie i wymiana uszkodzonych lub zniszczonych elementów, przeprowadzenie tychże napraw wraz z ręczną i mechaniczną obróbką blach, bieżącą konserwację elementów blacharskich i zabezpieczenie ich pod względem antykorozyjnym oraz przygotowanie określonych elementów do lakierowania. Naprawa, renowacja i wymiana obejmuje takie części samochodowe, jak drzwi, pokrywy silnika i bagażnika, nadkola, błotniki, zderzaki, dachy i progi. Demontażowi i wymianie mogą ulec również takie elementy nadwozia jak lusterka i reflektory. W celu przywrócenia poprzedniego stanu, zamiast wymianie części samochodowe i elementy nadwozia mogą zostać poddane: klepaniu, wyciąganiu, prostowaniu, wyrównywaniu, ponadto piłowaniu, trasowaniu pod obróbkę skrawaniem, prostowaniu, wyginaniu, nitowaniu, klejeniu i spawaniu, lutowaniu czy obróbce cieplnej. Niekiedy jednak dany element nie nadaje się już do naprawy, gdyż jej koszt przerasta kupno używanego, wymienia się go wówczas i przygotowuje do lakierowania pod kolor danego nadwozia.

Wreszcie, do zakładu blacharskiego można zgłosić się w celu likwidacji wgnieceń bez lakierowania (drobne uszkodzenia), usunięcia wgnieceń po gradobiciu, likwidacji szkód powypadkowych, w tym prostowania konstrukcji pojazdu.

Jak naprawiane są samochody powypadkowe?

Specyficznym rodzajem naprawy blacharskiej jest naprawa samochodu powypadkowego. W tym przypadku zazwyczaj mocno zniszczonego, również w sferze konstrukcji pojazdu. Nierzadko nie daje się on transportować na własnych kołach, bo jest zdeformowany, ma uszkodzony układ jezdny i kierowniczy. Takie samochody powypadkowe należy rozpiąć na ramie i przygotować do dalszych prac. Podnosi się je na wysokość umożliwiającą prowadzenie napraw, a następnie komputerowo, w oparciu o karty pomiarowe danego modelu samochodu prowadzi się pomiary liniowe w celu zbadania zakresu powstałych w wyniku wypadku odkształceń. Po zgromadzeniu danych na temat przemieszczeń blacharz samochodowy przystępuje do prostowania konstrukcji pojazdu. Prowadzi się ją przy użyciu programu pomiarowego, co umożliwia kontrolę likwidacji szkód na bieżąco. Aparaturę pomiarową wykorzystuje się również do wyznaczenia siły, z którą pojazd doznał uszkodzenia. Z taką siłą (lecz o przeciwnym zwrocie) prostuje się najpierw elementy zniszczone pierwotnie, a następnie części konstrukcji uszkodzone w wyniku wtórnych uderzeń (np. powstałych wskutek dachowania). Siłę przykłada się w układzie (np. 3-punktowym) przy jednoczesnej likwidacji naprężeń, co zapobiega odkształceniu nienaruszonych części konstrukcji auta. Ponadto wymienia się fragmenty konstrukcji nośnej (lub całe wytłoczone moduły), które wskutek uderzenia straciły sprężystość oraz zdolność do przenoszenia prężeń. Dopasowując elementy nowe do starych w dalszym ciągu monitoruje się  działanie sił oraz wymiary konstrukcji samochodu. Wszystkie opisane na tym etapie prace blacharskie powinny być prowadzone z wykorzystaniem dodatkowych usztywnień i wsporników. Kolejnym etapem prac będzie już uzupełnienie poszycia samochodu, czyli wymiana lub naprawa takich elementów, jak maska, drzwi, błotniki czy nadkole. W ten sposób samochód powypadkowy przywracany jest do swego pierwotnego kształtu. 

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję