Jakie alarmy stosuje się w samochodach?
Złodzieje aut nie próżnują, dlatego bardzo ważną rolę odgrywają odpowiednie zabezpieczenia pojazdów przed kradzieżą. Jednym z nich jest alarm samochodowy. W dzisiejszych czasach standardem są już rozwiązania, które zapewniają nie tylko sygnał dźwiękowy, ale też szereg dodatkowych funkcji i bardziej kompleksową ochronę. Jakie alarmy montuje się w samochodach?
Od autoalarmu analogowego do cyfrowego
Wraz z postępem technologicznym swoje kompetencje i umiejętności rozwijają też złodzieje aut. W związku z tym alarmy samochodowe to jedne z najważniejszych zabezpieczeń pojazdów przed dostaniem się pojazdu w niepowołane ręce. Montowane jeszcze kilkanaście lat temu alarmy samochodowe tylko informowały sygnałem dźwiękowym o próbie kradzieży auta, ale całkowicie przed nią nie chroniły. Były to systemy analogowe stosowane w samochodach, które nie posiadały cyfrowej magistrali CAN lub w których służyła ona jedynie do komunikacji sterowników silnika. Mniej więcej od 2006 r. wiele się jednak zmieniło. Standardem stały się cyfrowe alarmy samochodowe oparte właśnie na magistrali CAN. Analogowe rozwiązania są już w dzisiejszych czasach wykorzystywane bardzo rzadko, głównie w starszych lub zabytkowych autach.
Cyfrowe autoalarmy podłączone pod magistralę CAN mogą być montowane fabrycznie, w salonie bądź już po zakupie samochodu. Oprócz emitowania sygnału dźwiękowego posiadają szereg dodatkowych funkcji. Można nimi operować za pomocą oryginalnego pilota do auta, co zapewnia dużą wygodę. Umożliwiają także otwieranie i zamykanie drzwi po wyłączeniu zapłonu oraz domykanie szyb. Są wyposażone również w immobiliser, który zabezpiecza przed niepożądanym uruchomieniem pojazdu. Dodatkowo mają funkcję prealarm, czyli informują krótkim sygnałem dźwiękowym osobę próbującą dostać się do samochodu, że jest on chroniony systemem alarmowym.
4 klasy autoalarmów
Jeśli chodzi o poziom zabezpieczeń i wielość funkcji, na podstawie wytycznych Państwowego Instytutu Motoryzacji wyróżnia się 4 klasy alarmów samochodowych:
- Klasa popularna: obejmuje alarmy sterowane za pomocą pilota lub klucza, które posiadają czujniki otwarcia drzwi, maski i bagażnika, a także emitują sygnał dźwiękowy podczas próby kradzieży. Niestety, mają tylko jeden, stały kod do pilota.
- Klasa standardowa: w jej skład wchodzą alarmy ze zmiennym kodem, które mają co najmniej jedną blokadę silnika, syrenę z własnym zasilaniem i czujnik ochrony wnętrza. Oprócz sygnału dźwiękowego o próbie kradzieży informują migające światła awaryjne.
- Klasa profesjonalna: obejmuje alarmy z własnym, niezależnym źródłem zasilania i czujnikami wykonanymi z bardziej trwałych i odpornych na uszkodzenia materiałów. Kodowanie pilota i kluczyków w alarmach tej klasy jest bardziej skomplikowane. Dodatkowo są one wyposażone w większą liczbę zabezpieczeń: co najmniej 2 czujniki, które chronią nadwozie przed włamaniem oraz przynajmniej 2 blokady obwodów elektrycznych.
- Klasa ekstra: poza funkcjami, które mają systemy z klasy profesjonalnej, alarmy klasy ekstra posiadają czujnik położenia pojazdu, który informuje np. o próbie umieszczenia samochodu na lawecie, funkcję antynapadową czy system powiadamiania GSM.
Samo zakupienie systemu alarmowego oczywiście nie wystarczy. Aby dobrze spełniał swoją funkcję, musi być jeszcze odpowiednio zainstalowany i skonfigurowany. W tym pomagają fachowcy np. z firmy Stopol Group z Pruszkowa, która oferuje sprzedaż i montaż akcesoriów samochodowych.
Najbardziej nowoczesne alarmy samochodowe umożliwiają otrzymywanie informacji i powiadomień na telefon za pomocą specjalnej aplikacji. Dzięki temu uzyskuje się możliwie pełną ochronę i kontrolę nad swoim autem.
Co ciekawe, posiadanie systemu alarmowego w samochodzie umożliwia uzyskanie zniżek na ubezpieczeniu Auto Casco. Firmy ubezpieczeniowe wychodzą z założenia, że kradzież auta bez takiego zabezpieczenia jest dużo łatwiejsza, dlatego polisa w tym przypadku kosztuje więcej.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana