Jakie są różnice między pasywnym a aktywnym regenerowaniem DPF?
Regeneracja filtra cząstek stałych (DPF) to proces, który ma na celu usunięcie nagromadzonych sadz i innych zanieczyszczeń z układu wydechowego samochodu. Istnieją dwa główne rodzaje regeneracji DPF – pasywna i aktywna. Chociaż oba mają na celu osiągnięcie tego samego rezultatu, różnią się one pod względem sposobu działania, warunków pracy oraz wymagań technicznych. W poniższym artykule omówimy te różnice, aby pomóc kierowcom lepiej zrozumieć proces regeneracji DPF oraz jego wpływ na wydajność i żywotność pojazdu.
Jaka jest różnica między pasywnym, a aktywnym regenerowaniem filtra DPF?
Pasywna regeneracja DPF polega na naturalnym procesie spalania sadz, który zachodzi podczas normalnej eksploatacji pojazdu. Ten rodzaj regeneracji nie wymaga żadnych specjalnych czynności ze strony kierowcy ani dodatkowych urządzeń. Pasywna regeneracja odbywa się wtedy, gdy temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, co zwykle ma miejsce podczas długotrwałej jazdy z większą prędkością, na przykład na autostradzie. Wysoka temperatura spalin pozwala na spalanie nagromadzonych sadz w filtrze, co prowadzi do jego oczyszczenia.
Przeczytaj również: Jakimi metodami czyści się DPF?
W przypadku pasywnej czyszczenia DPF w Toruniu kluczowe jest utrzymanie odpowiednich warunków pracy silnika, takich jak regularne przeglądy, stosowanie właściwego oleju silnikowego oraz unikanie krótkich, częstych jazd. Niestety, w praktyce wiele pojazdów nie osiąga wymaganej temperatury spalin, co może prowadzić do problemów z filtrem. W takich sytuacjach konieczne może być zastosowanie innych metod regeneracji, takich jak aktywna regeneracja.
Przeczytaj również: Objawy zapchanego filtra DPF
W przeciwieństwie do pasywnej regeneracji, aktywna regeneracja DPF jest procesem sterowanym przez system elektroniczny pojazdu. Gdy komputer pokładowy wykryje, że poziom zanieczyszczeń w filtrze przekroczył dopuszczalne wartości, rozpoczyna proces aktywnej regeneracji. W tym celu system podnosi temperaturę spalin poprzez dawkowanie dodatkowego paliwa do komory spalania lub stosując specjalne substancje chemiczne.
Przeczytaj również: Jak zoptymalizować oprogramowanie po usunięciu DPF?
Ostatecznie wybór metody regeneracji DPF zależy od indywidualnych preferencji kierowcy oraz warunków eksploatacji pojazdu. Ważne jest jednak, aby dbać o prawidłowe funkcjonowanie filtra cząstek stałych, gdyż jego uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem oraz układem wydechowym.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana