Kiedy autobus uległ wypadkowi - co i gdzie można naprawić?
Mogłoby się wydawać, że duża masa i gabaryty autobusów są gwarancją wytrzymałości i odporności na uszkodzenia w trakcie kolizji czy stłuczek. Jednak ze względu na specyficzną budowę autobusów – m.in. umieszczony zwykle z tyłu silnik, chroniony jedynie zderzakiem i metalową pokrywą, nisko zamontowane światła, duża przednia szyba – nawet w czasie pozornie niegroźnej stłuczki, uszkodzenia mogą być poważne. Co można zrobić, kiedy autobus ulegnie wypadkowi?
Co wchodzi w zakres napraw powypadkowych autobusów?
Naprawa powypadkowa autobusów może dotyczyć wielu rodzajów uszkodzeń. Najczęściej są one skutkiem zderzenia czołowego lub najazdu na tył autobusu przez inny samochód. Takie mechaniczne uszkodzenia mogą prowadzić nie tylko do odkształceń konstrukcji nośnej, ale także mniej lub bardziej poważnych zniszczeń silnika i jego obudowy. W zakres napraw powypadkowych autobusów wchodzą następujące usługi:
- diagnostyka,
- ocena rozległości uszkodzeń,
- naprawy mechaniczne,
- naprawy blacharskie,
- naprawy lakiernicze.
Bardziej szczegółowe naprawy mogą też dotyczyć funkcjonowania następujących rodzajów układów:
- układu jezdnego,
- układu hamulcowego,
- układu pneumatycznego.
Ponadto naprawa uszkodzeń, niezależnie od ich stopnia i zakresu, musi być zgodna z:
- Wytycznymi producentów pojazdów w zakresie napraw powypadkowych – ignorowanie zaleceń producentów może skutkować wadliwą naprawą. Z kolei nieprawidłowo wykonana usługa wpływa negatywnie na dalszą eksploatację pojazdu i bezpieczeństwo podróżnych.
- Regulacjami prawnymi określającymi, jakie kategorie części mogą zostać wykorzystane w naprawie, a jakie nie.
Gdzie można dokonać naprawy powypadkowej autobusu?
Naprawy powypadkowej autobusu można dokonać w następujących typach serwisów:
- autoryzowany serwis obsługi (ASO),
- nieautoryzowane (lub niezależne) sieci serwisów.
Niezależnie jednak od tego, czy usługę świadczy serwis autoryzowany, czy inny podmiot, miejsce warsztatowe do napraw powypadkowych autobusów powinno się charakteryzować odpowiednim wyposażeniem warsztatu. Oznacza to, że stanowiska diagnostyczno-naprawcze muszą być właściwie przystosowane do obsługi pojazdów użytkowych pod względem:
- technicznym – warsztat dysponuje profesjonalnym sprzętem, w tym bieżącym dostępem do części zamiennych;
- przestrzennym oraz konstrukcyjnym samej hali naprawczej – np. kanał naprawczy musi być odpowiednio długi, aby zmieścić pojazd autobusowy i odpowiedni wytrzymały, aby udźwignąć jego ciężar.
- Każde uszkodzenie autobusu i jego czasowe wyłączenie z pracy, to strata finansowa dla przewoźnika. Szanując czas naszych klientów, staramy się przechowywać liczne części zamienne, a brakujące podzespoły jesteśmy w stanie sprowadzić do serwisu w ciągu doby. – mówi ekspert z firmy Bus-Service, specjalizującej się w mechanice autobusowej, w tym w naprawach powypadkowych. – Dzięki współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi, możliwe jest także przeprowadzania napraw powypadkowych bezgotówkowo, co znacznie skraca czas likwidacji szkody. To serwis kontaktuje się bezpośrednio z ubezpieczycielem w celu uregulowania kosztów naprawy. Autokar przyprowadzony do serwisu zostaje szybko naprawiony i bez oczekiwania na odszkodowanie może wrócić do pracy.
Profesjonalny warsztat dysponuje również własnym systemem szkoleniowym pracowników. Okresowe szkolenia pracowników, ale także przeprowadzane w zależności od bieżących potrzeb, umożliwiają stałe podnoszenie kompetencji (nabywanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności) pracowników w różnych zakresach mechaniki autobusowej. Umożliwiają także poznanie procesów technologicznych wykorzystywanych w produkcji autobusów.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana