Kiedy rozrusznik wymaga regeneracji? - Objawy uszkodzonego rozrusznika
Rozrusznik to ważny podzespół każdego pojazdu. Ma wpływ na komfort jego użytkowania. Bez niego uruchomienie jednostki napędowej jest niemożliwe. Zdarza się, że odmawia on posłuszeństwa lub pracuje w nietypowy sposób. Mogą się do tego przyczynić niskie temperatury w okresie zimowym, ale również awarie, którym ulega ten element. Dowiedz się, jak je rozpoznać!
Gdy rozrusznik nie reaguje…
Jedną z najczęściej występujących usterek jest brak reakcji na przekręcanie kluczyka lub wciskania startera w samochodzie. Rozrusznik nie wydaje charakterystycznych dla siebie odgłosów, nie powoduje uruchomienia silnika. Zwykle wiąże się to z przygaśnięciem kontrolek na desce rozdzielczej. Na ogół wina leży po stronie akumulatora, który nie jest naładowany w odpowiednim stopniu. Przyczyną może być również uszkodzony przewód łączący rozrusznik ze stacyjką. Warto wówczas również sprawdzić stan elektromagnetycznego włącznika rozrusznika. Jak podkreślają specjaliści firmy TRUCK–MAR, często zdarza się również, że rozrusznik nie uruchamia się i wydaje dziwne stukania. W takich sytuacjach na ogół diagnozuje się uszkodzenie elektromagnesu lub zawieszenie szczotek. Rzadziej jest to skutek awarii uzwojenia lub stojana. Warto to sprawdzić w specjalistycznym warsztacie samochodowym.
Inne przyczyn awarii rozrusznika
Regeneracja rozrusznika może być konieczna również w innych przypadkach. Jeśli element ten „zaskakuje”, ale nie obraca wałem korbowym, może się to wiązać z różnymi przyczynami. Na ogół powodem takiej sytuacji jest uszkodzenie koła zębatego, wieńca lub koła zamachowego. Jeśli zaobserwuje się małą prędkość omawianego elementu, warto sprawdzić, czy klemy na akumulatorze są właściwie podłączone i czyste. Może to być również skutek uszkodzenia przewodów oraz występowania przerw w obwodzie elektrycznym wirnika lub stojana. Uszkodzeniu mogły ponadto ulec wirnik, szczotki lub silniczek rozrusznika. Z kolei gdy rozrusznik pracuje głośniej niż zwykle, może to świadczyć o awarii koła zębatego bądź jego odpowiedników na wieńcu koła zamachowego. Hałas może generować również nadmiernie wyeksploatowany bendiks. Jeśli podzespół ten pracuje nawet po tym, jak kierowca wyłączy kluczyk, należy ocenić styki w elektromagnesie oraz stan zespołu sprzęgającego koło zębate i koło zamachowe.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana