Materiał Partnera

Kiedy warto wyczyścić filtr DPF?

Kiedy warto wyczyścić filtr DPF?

Filtry DPF to nieodzowne elementy silników Diesla, które wymagają odpowiedniej eksploatacji oraz obsługi serwisowej. Zaniedbanie serwisu filtra cząstek stałych może skutkować kosztownymi naprawami innych podzespołów. Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym omawiamy główne czynniki skracające żywotność filtra DPF. Wyjaśniamy także kiedy warto wyczyścić element odpowiedzialny za oczyszczanie spalin z sadzy.

Co wpływa na skrócenie żywotności filtra DPF?

Żywotność filtra cząstek zależy od wielu czynników. Najczęstsze powody awarii to:

  • Nieprawidłowo wykonane próby wypalenia sadzy
  • Zbyt wysoki poziom sadzy w układzie wydechowym
  • Problemy ze szczelnością i wydajnością układu dolotowego
  • Tuning silnika
  • Niewłaściwa eksploatacja auta z DPF

Pierwszym czynnikiem, który może doprowadzić do awarii filtra DPF są nieprawidłowo przeprowadzane próby wypalenia sadzy. W efekcie olej silnikowy miesza się z napędowym, co powoduje podniesienie poziomu tego pierwszego. To powoduje, że filtr DPF ulega całkowitemu zapchaniu. W takiej sytuacji nie jest możliwa jego regeneracja. Jedynym rozwiązaniem pozostaje wymiana części na nową.

Kolejnym czynnikiem jest ilość sadzy, która dostaje się do układu wydechowego. Zależy to głównie od prawidłowego przygotowania i spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w jednostce napędowej. Duży wpływ na gromadzenie się sadzy ma układ wtryskowy. Wpływa on na mieszankę oraz sposób jej spalania. Wystarczy jeden niesprawny wtryskiwacz, aby doszło do poważnych szkód w obrębie silnika oraz filtra DPF.

Szczelność i sprawność układu dolotowego zapewnia prawidłowy przepływ powietrza do komory silnika. To z kolei wpływa na proces spalania mieszanki. Nawet zanieczyszczony filtr powietrza może oddziaływać na sprawny przebieg całego procesu. Duże znaczenie ma poziom zużycia turbosprężarki. Nieprawidłowe ciśnienie doładowania przekłada się na niewłaściwe spalanie. Łatwo to zaobserwować przy dużym obciążeniu silnika. Olej z turbosprężarki może dostać się do układu dolotowego. Nie spala się on tak dobrze jak paliwo, co ma ogromny wpływ na powstawanie sadzy. Olej może dostać się do komór spalania poprzez gniazda zaworowe lub zużyte pierścienie tłokowe.

Tuning silnika jest istotnym czynnikiem mającym wpływ na sprawność DPF. Każda modyfikacja w zakresie parametrów silnika bezpośrednio przekłada się na szybszą eksploatację jego podzespołów. Filtry DPF są pod tym względem szczególnie czułe. Zwiększenie mocy jednostki napędowej automatycznie powoduje podniesienie ilości produkowanej sadzy.

Co kryje się pod pojęciem nieprawidłowej eksploatacji silnika z filtrem DPF? Przede wszystkim:

  • Stosowanie oleju silnikowego niezgodnego z zaleceniami producenta - w autach z filtrem DPF konieczne jest używanie olejów niskopopiołowych, które charakteryzują się lepszym spalaniem i nie generują dużych ilości popiołu.
  • Nieprawidłowy poziom oleju w silniku - dużo bardziej niepokojący jest wzrost poziomu na bagnecie, ponieważ może to oznaczać mieszanie się oleju silnikowego z napędowym, o czym pisaliśmy nieco wyżej.
  • Niska jakość paliwa - olej napędowy o słabych parametrach ma bezpośredni wpływ nie tylko na działanie filtra DPF, ale także pozostałych elementów jednostki napędowej.
  • Nieprawidłowy poziom płynu do obniżania temperatury spalania sadzy
  • Stosowanie dodatków do paliw oraz silnika
Pewien wpływ na szybszą eksploatację filtra DPF ma także technika jazdy. Szkodliwe jest przede wszystkim dodawanie gazu na postoju, agresywne przyspieszanie z niskich obrotów oraz mocne wciskanie gazu bez potrzeby. – wyjaśnia specjalista z wrocławskiej firmy Fixwheel, która oferuje kompleksową obsługę filtrów cząstek stałych.

Kiedy należy zlecić czyszczenie filtra cząstek stałych?

Podstawową wskazówką mówiącą o konieczności czyszczenia filtra DPF jest pojawienie się stosownego komunikatu na desce rozdzielczej. W wielu pojazdach cały proces można przeprowadzić samodzielnie. Kolejnym symptomem wskazującym na zapchanie filtra DPF jest obniżenie osiągów silnika. Warto zwrócić uwagę na spadek mocy jednostki napędowej. Często jest to trudny do wychwycenia objaw. Obniżenie mocy silnika jest powolnym procesem i wielu kierowców po prostu nie zwraca uwagi na spadek osiągów jednostki napędowej. Powody do niepokoju powinna wywołać nierówna praca na biegu jałowym. Kolejnym objawem jest dławienie się jednostki napędowej.

Do przebiegu 200-250 tysięcy kilometrów filtr DPF jest w zasadzie bezobsługowy. W przypadku jazdy wyłącznie w warunkach autostradowych jego trwałość może sięgnąć nawet 500 tysięcy kilometrów. Nieprawidłowa eksploatacja może skrócić żywotność do zaledwie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Stwierdzenie niepokojących objawów pracy jednostki napędowej powinno skłonić do natychmiastowej wizyty w warsztacie, który specjalizuje się w obsłudze filtrów DPF.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję