Konsekwencje nieprawidłowej wymiany opon samochodowych
O tym, że opony w samochodzie należy co jakiś czas zmieniać, doskonale wie każdy kierowca. Nie każdy jednak jest świadom, że nawet przy tak - z pozoru - prostej czynności można popełnić pewne błędy, które w przyszłości mogą prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Jakie to konsekwencje i z czego będą wynikać? Czy lepiej zmienić opony samemu czy zostawić to zadanie profesjonalistom?
Problemy w czasie jazdy
Niekiedy tuż po wymianie opon możemy zauważyć, że nasz samochód prowadzi się gorzej, niż wcześniej – ściąga na lewo lub prawo, nie jesteśmy w stanie utrzymać jazdy po linii prostej, a przy większych prędkościach daje się wyczuć drgania kierownicy i całego zawieszenia. Co to może oznaczać?
Takie symptomy świadczą o tym, że nasze koła zostały źle wyważone lub nie zostały prawidłowo ustawione pod względem zbieżności – mówi przedstawiciel firmy Toyota Centrum Wrocław – Objawów tych nie należy ignorować, ponieważ im dłużej jeździmy na takich oponach, tym szybciej będą się one zużywać. Ponadto złe wyważenie kół i nieprawidłowa trakcja znacząco wpływają na uszkodzenie pozostałych elementów podwozia, obniżają też poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Przyspieszone zużywanie się bieżnika
Bieżnik, czyli zewnętrzna stykająca się z drogą powierzchnia opony pokryta jest głębokimi żłobieniami. Żłobienia te odgrywają niezwykle istotną rolę – zapewniają prawidłową przyczepność oraz minimalizują opory toczenia, które z kolei wpływają na osiągane przez nas prędkości. Naturalną koleją rzeczy jest, że bieżnik będzie się z czasem ścierał, jednak nieprawidłowy montaż koła może znacząco ten proces przyspieszać. Poza wspomnianym złym wyważeniem kół i brakiem zbieżności, przyczyną szybszego ścierania się bieżnika może być równie dobranie nieprawidłowego ciśnienia powietrza wewnątrz kół. Dlaczego jest to problem tak istotny? Opony ze zużytym bieżnikiem nie zachowują swojej przyczepności, utrudniają jazdę, a także mogą przyczyniać się do zwiększonego spalania paliwa. W momencie, gdy głębokość bieżnika spada do 1,6 mm opony takie należy – zgodnie z przepisami – wymienić na nowe.
Luzowanie i uszkodzenie śrub
Śruby mocujące koła należy dokręcić w prawidłowy sposób – inaczej mogą one odkręcać się w czasie jazdy, co stanowi bardzo poważne zagrożenia dla naszego bezpieczeństwa, bądź też ulegać rozciąganiu, co z kolei będzie utrudniać ich późniejsze odkręcenie. Warto pamiętać, by po przejechaniu około 30-50 tysięcy kilometrów dodatkowo dokręcić śruby, używając do tego najlepiej kluczy udarowych i dynamometrycznych.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana