Mocowanie przyczepy do samochodu. Co należy wiedzieć?

Zacząć należy od prawdy oczywistej, a więc tego, że mocowanie przyczepy do samochodu musi być trwałe i niezawodne, tak aby nie doszło do niekontrolowanego rozprzęgnięcia się obu elementów całego zestawu. Wiemy rzecz jasna, że wymaga tego bezpieczeństwo ruchu drogowego i chyba nic więcej w tym momencie nie musimy tutaj dodawać. Wiedząc zatem, czego wymagamy od takiego mocowania, zastanówmy się dokładnie, jak powinno ono być skonstruowane i jakie są tego prawne regulacje.
Regulacje prawne dotyczące mocowania przyczepy do samochodu
Interesujące nas informacje w omawianym tu temacie zawarte zostały w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. Ujednolicającym wcześniejsze teksty dotyczące warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2016.2022 t.j.).
Przeczytaj również: Jak zamontować resory do przyczepki samochodowej?
Odnośne przepisy mówią, że pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, a połączenia elektryczne tych urządzeń powinny być wykonane w zgodzie z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej, tak by zapewnić bezpieczne poruszanie się składu w ruchu drogowym. Wszystko to brzmi nieco enigmatycznie, bowiem prawnicy posługują się dosyć hermetycznym językiem, zostawmy jednak sprawy legislacyjne na boku i skupmy się na konkretach. Nieco więcej światła na przedmiot niniejszych rozważań rzucili nam specjaliści ze sklepu PRZYCZEPY BOLD z Warszawy, specjalizującej się w sprzedaży, w wypożyczaniu oraz w serwisowaniu przyczep samochodowych i lawet.
Przeczytaj również: Czym się różni laweta od przyczepy samochodowej?
Prawidłowe sprzęganie przyczepy z samochodem
Z natury rzeczy sama przyczepa jest już fabrycznie wyposażona w odpowiednie urządzenie sprzęgające. Jeśli chodzi o samochody mające ciągnąć przyczepy, to trzeba w nich zamontować odpowiednie haki holownicze. Nie może tutaj być jednak żadnej dowolności. Wspomniane wcześniej przepisy dokładnie precyzują, jak taki hak powinien wyglądać, jak powinien być skonstruowany i w którym miejscu może być montowany. Trzeba wiedzieć, że w różnych samochodach montuje się inne haki, a każda taka odmiana musi posiadać swoją indywidualną homologację. Oczywiście na naszym kontynencie obowiązuje homologacja europejska.
Istnieją trzy podstawowe rodzaje haków holowniczych: z kulą przyspawaną na stałe, z kulą przykręcaną śrubami i z kulą wypinaną bez potrzeby używania jakichkolwiek narzędzi. Najwygodniejsze rzecz jasna jest to ostatnie rozwiązanie, bo hak można w tym wypadku szybko odpiąć i schować, chociażby do bagażnika.
Kupując hak, starajmy się korzystać z pewnego źródła i wybierajmy zawsze produkty uznanych firm, pamiętając, by był on oprzyrządowany w odpowiednie przewody elektryczne oraz we wszystkie inne niezbędne podzespoły.
Przy pomocy prawidłowego haka holowniczego możemy ciągnąć przyczepy jednoosiowe, dwuosiowe, przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, łodzi, motocykli, a także lawety.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
woj. warmińsko-mazurskie
Wypożyczalnia samochodów Maja
Samochody - wypożyczanie11-600 Czerwony Dwór 22
-
woj. mazowieckie
Ząbek Mieczysław Złomowanie Ekologiczne Samochodów
Samochody - złomowanie26-900 Brzeźnica 108
-
woj. wielkopolskie
Zakład Produkcyjno - Handlowo - Usługowy Punkt Kasacji Pojazdów Bolesław Lemański Sp. z o.o.
Samochody - złomowanie62-100 Wągrowiec, Gnieźnieńska 51C