Mocowanie przyczepy do samochodu. Co należy wiedzieć?
Zacząć należy od prawdy oczywistej, a więc tego, że mocowanie przyczepy do samochodu musi być trwałe i niezawodne, tak aby nie doszło do niekontrolowanego rozprzęgnięcia się obu elementów całego zestawu. Wiemy rzecz jasna, że wymaga tego bezpieczeństwo ruchu drogowego i chyba nic więcej w tym momencie nie musimy tutaj dodawać. Wiedząc zatem, czego wymagamy od takiego mocowania, zastanówmy się dokładnie, jak powinno ono być skonstruowane i jakie są tego prawne regulacje.
Regulacje prawne dotyczące mocowania przyczepy do samochodu
Interesujące nas informacje w omawianym tu temacie zawarte zostały w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. Ujednolicającym wcześniejsze teksty dotyczące warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2016.2022 t.j.).
Odnośne przepisy mówią, że pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, a połączenia elektryczne tych urządzeń powinny być wykonane w zgodzie z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej, tak by zapewnić bezpieczne poruszanie się składu w ruchu drogowym. Wszystko to brzmi nieco enigmatycznie, bowiem prawnicy posługują się dosyć hermetycznym językiem, zostawmy jednak sprawy legislacyjne na boku i skupmy się na konkretach. Nieco więcej światła na przedmiot niniejszych rozważań rzucili nam specjaliści ze sklepu PRZYCZEPY BOLD z Warszawy, specjalizującej się w sprzedaży, w wypożyczaniu oraz w serwisowaniu przyczep samochodowych i lawet.
Prawidłowe sprzęganie przyczepy z samochodem
Z natury rzeczy sama przyczepa jest już fabrycznie wyposażona w odpowiednie urządzenie sprzęgające. Jeśli chodzi o samochody mające ciągnąć przyczepy, to trzeba w nich zamontować odpowiednie haki holownicze. Nie może tutaj być jednak żadnej dowolności. Wspomniane wcześniej przepisy dokładnie precyzują, jak taki hak powinien wyglądać, jak powinien być skonstruowany i w którym miejscu może być montowany. Trzeba wiedzieć, że w różnych samochodach montuje się inne haki, a każda taka odmiana musi posiadać swoją indywidualną homologację. Oczywiście na naszym kontynencie obowiązuje homologacja europejska.
Istnieją trzy podstawowe rodzaje haków holowniczych: z kulą przyspawaną na stałe, z kulą przykręcaną śrubami i z kulą wypinaną bez potrzeby używania jakichkolwiek narzędzi. Najwygodniejsze rzecz jasna jest to ostatnie rozwiązanie, bo hak można w tym wypadku szybko odpiąć i schować, chociażby do bagażnika.
Kupując hak, starajmy się korzystać z pewnego źródła i wybierajmy zawsze produkty uznanych firm, pamiętając, by był on oprzyrządowany w odpowiednie przewody elektryczne oraz we wszystkie inne niezbędne podzespoły.
Przy pomocy prawidłowego haka holowniczego możemy ciągnąć przyczepy jednoosiowe, dwuosiowe, przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, łodzi, motocykli, a także lawety.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana