Montaż LPG w aucie. Kiedy to się opłaca?
Montaż instalacji LPG to usługa, która cieszy się bardzo dużą popularnością, szczególnie wśród przedsiębiorców i osób pokonujących sporo kilometrów w skali roku. Dotyczy ona zarówno pojazdów osobowych, jak i busów realizujących przewozy pasażerskie. Nie zawsze jednak takie rozwiązanie się sprawdzi. Opłacalność LPG zależy bowiem od szeregu różnych czynników. Jakich? Dowiesz się z tego artykułu.
Cena benzyny a cena gazu
Główną zaletą przemawiającą za LPG jest niższa cena za tankowanie. O ile niższa? Mimo różnych perturbacji na rynkach paliw sytuacja od lat wygląda niemal tak samo: jest to mniej więcej 50 procent. Jeśli benzyna osiąga cenę 5 PLN za litr, to jest duże prawdopodobieństwo, że gaz będzie kosztować 2,5 PLN. Prosta matematyka prowadzi do wniosku, że miesięcznie na stacji wydaje się po prostu o połowę mniej. Teoretycznie połowa więcej zostaje
w portfelu.
Ale takie przeliczenia mają rację bytu tylko w odniesieniu do aut, które rocznie pokonują naprawdę sporo kilometrów. Jeśli więc użytkujesz samochód sporadycznie i służy ci on głównie za środek transportu z pracy i do pracy, na przykład na trasie 30 km w obie strony, to biorąc pod uwagę koszt instalacji, niekoniecznie szybko się on zwróci. Bywa, że nie nastąpi to nawet do chwili odsprzedaży pojazdu – przekonuje fachowiec z firmy TKT Auto-Gaz.
Natomiast gdy podróżujesz często i na duże odległości, bo na przykład prowadzisz własną działalność i mieszkasz na obrzeżach miasta, to taka opcja na pewno jest do rozważenia.
Kwestia większego spalania
Bierz pod uwagę większe spalanie paliwa w przypadku instalacji gazowej. Jest to różnica rzędu 25 – 30 proc. względem „klasycznego” rozwiązania. Ponadto ta wartość przekłada się również na nieco wolniejszą i mniej dynamiczną jazdę samochodem, przy czym od razu trzeba powiedzieć, że w większości nowoczesnych pojazdów akurat ta cecha nie ma zbyt dużego znaczenia. Tak więc niższy koszt samego gazu trzeba „pomniejszyć” właśnie
o większe spalanie.
Na jakie oszczędności się to przełoży? Przyda się kalkulator. Warto porównać aktualną cenę obydwu rodzajów paliw na preferowanej stacji, pomnożyć przez ilość miesięcznie pokonywanych kilometrów i uwzględnić relację między zużyciem paliwa a tankowanymi litrami. Wówczas będzie wiadomo, czy instalacja LPG faktycznie się opłaca.
Trudno powiedzieć, jak te parametry liczbowe będą się kształtować w perspektywie lat, więc najlepiej po prostu bazować na aktualnych danych.
Koszt instalacji LPG
Kolejna rzecz to koszt samej instalacji. Jest to kilka tysięcy złotych, przeciętnie 3 tysiące. To, jak szybko zwróci się ta kwota, zależy tak naprawdę od tego, jak często użytkowany będzie samochód i ile kilometrów rocznie pokona.
Nie na każdą temperaturę
Warto uwzględnić także to, że silnik niemal zawsze uruchamia się na benzynie, a dopiero po osiągnięciu optymalnej temperatury płynu chłodniczego przełącza się na gaz.
W chłodnych warunkach pracy silnika po prostu dłużej będzie trwała jazda na pierwszym rodzaju paliwa. W przypadku chłodnych zim nie zawsze jest więc mowa o oszczędnościach.
Czy warto?
Oczywiście wszystkie plusy i minusy warto przeanalizować samodzielnie. Duża popularność instalacji LPG mówi sama za siebie – dla wielu kierowców zalety rozwiązania zdecydowanie przewyższają niektóre niedogodności.
Dotyczy to szczególnie tych pojazdów, które pokonują długie trasy w skali roku, a do tego działają w klimacie umiarkowanym, z łaskawymi zimami.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana