Możliwości ciągników siodłowych
Ciężarówka czy ciągnik siodłowy? Dla większości laików oba te słowa to synonimy, używane do nazwania jednego rodzaju pojazdu transportowego. W rzeczywistości jednak i ciężarówki, i ciągniki stanowią dwa osobne typy maszyn i różnią się od siebie pod wieloma względami – od konstrukcji, przez możliwe zastosowania. Sprawdźmy, jakie możliwości niesie za sobą używanie ciągnika siodłowego.
Konstrukcja ciągnika siodłowego
Czym właściwie jest ciągnik siodłowy i na czym polega różnica między nim, a samochodem ciężarowym? Najłatwiej omówić tę kwestię, przyglądając się konstrukcji obu tych pojazdów. Szybko się wtedy okazuje, że ciągnik faktycznie nie jest zdolny to przewożenia żadnych ładunków, ponieważ jego konstrukcja po prostu nie obejmuje nadwozia, które by się do tego nadawało.
- Zamiast niego ciągnik wyposażony jest w tak zwane siodło, czyli element umożliwiający połączenie go z naczepą, na którą dopiero ładowany jest towar – mówi przedstawiciel firmy Martrans - To właśnie taka konstrukcja ciągnika stwarza mu bardzo szerokie możliwości zastosowania w branży transportowej.
Elastyczne połączenie
Dzięki temu, że ciągnik nie jest złączony z ciągniętą naczepą „na sztywno”, taki zestaw charakteryzują dużo większe możliwości manewrowania. Z jednej strony pozwala to pokonywać przeszkody, takie jak wąskie i ostre zakręty, które dla typowe ciężarówki mogą okazać się bardzo trudnodostępne. Z drugiej strony możliwe jest zastosowanie naczep z większą, dłuższą powierzchnią ładunkową, niż posiada zwykła ciężarówka.
Wymienne naczepy
Kolejną istotną zaletą zastąpienia stałego nadwozia naczepami montowanymi w siodle, jest znaczne poszerzenie funkcjonalności ciągnika. Jedna maszyna może zostać użyta do transportu ładunków praktycznie wszelkiego typu – od materiałów sypkich przewożonych w otwartych skrzyniach, przez płyny i chemikalia zamknięte w cysternach, kończąc na ładunkach o niestandardowych wymiarach i masie, które wymagają specjalistycznych naczep. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć do niezbędnego minimum floty pojazdów, wykorzystywanych m.in. przez firmy transportowe, a to oznacza redukcję kosztów eksploatacyjnych.
Mniejsze obciążenie pojazdu
Brak nadwozia ładunkowego i nie przeniesienie towaru na osobny pojazd (naczepę) powoduje, że ciągnik siodłowy jest w mniejszym stopniu obciążony przez ładunek, który transportuje. To pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać dostępną moc silnika. Nic dziwnego zatem, że ciągniki siodłowe wykorzystywane są do przewożenia ładunków liczących nawet setki ton, którym nie podołałby żaden inny pojazd samochodowy.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana