Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon, by jeździć bezpiecznie?
Wymiana opon to czynność, której należy poświęcić należytą uwagę. Samo posiadanie opon w dobrym stanie technicznym jest oczywiście ważne, jednak nawet najlepsze ogumienie nie zapewni nam bezpieczeństwa jazdy, jeśli zostanie błędnie zamontowane. Przedstawiamy kilka wskazówek, którymi warto się kierować podczas wymiany opon.
Zadbaj o wyważenie opon
Wspólna masa opony i felgi powinna być odpowiednio wyważona, czyli równomiernie rozłożona wokół osi obrotu koła. W przeciwnym wypadku koło nie będzie pracowało prawidłowo, powodując drgania kierownicy i nie zapewniając odpowiedniego kontaktu pojazdu z nawierzchnią.
Przeczytaj również: Dlaczego należy wymieniać opony co sezon?
Efektem braku właściwego wyważenia kół są gorsze parametry w zakresie bezpieczeństwa (np. wydłużenie drogi hamowania) oraz gorsze prowadzenie samochodu, zwłaszcza podczas jazdy z wyższą prędkością. Złe wyważenie powoduje także nierównomierne zużywanie się bieżnika, co znacznie obniża trwałość opon.
Przeczytaj również: Zasadnicze różnice między oponami letnimi a zimowymi
Koła należy wyważać zawsze po zdjęciu opony z felgi, czyli nie tylko podczas sezonowej zmiany opon, ale również np. po naprawie przebitej opony. Niezbędnym urządzeniem jest wyważarka, znajdująca się na wyposażeniu warsztatów zajmujących się naprawami i wymianą opon. Nawet jeśli posiadamy dwa komplety kół i przez to samodzielnie przeprowadzamy sezonową wymianę, to co najmniej raz do roku powinniśmy udać się do warsztatu w celu kontroli wyważenia kół. Najlepiej zrobić to także niezwłocznie w sytuacji, gdy zaobserwujemy nierównomierne zużycie bieżnika opon lub zaczniemy odczuwać niepokojące drgania kierownicy podczas jazdy.
Przeczytaj również: Dlaczego należy wymieniać opony co sezon?
„Inside”, „outside”, „rotation” – zwróć uwagę na prawidłowy montaż
Doświadczony wulkanizator doskonale zna powyższe terminy i z pewnością wie, jak należy montować opony. Jednak pomyłka może zdarzyć się każdemu. Zwłaszcza, że sezon wymiany opon jest dla wulkanizatorów okresem niezwykle wytężonej pracy. Nie zaszkodzi zatem sprawdzić, czy nasze opony na pewno zostały zamontowane właściwie?
Współcześnie produkowane opony mogą mieć kierunkową, asymetryczną lub symetryczną rzeźbę bieżnika. Od tej cechy zależny jest sposób montażu. Opony kierunkowe należy zamontować zgodnie z przewidzianym przez producenta kierunkiem toczenia. Jest on wskazany na boku opony wraz ze strzałką oraz napisem „rotation”. W kierunku wskazywanym przez strzałkę powinno po zamontowaniu obracać się koło podczas jazdy do przodu.
Opony asymetryczne charakteryzują się złożonym wzorem bieżnika – jedna strona znacząco różni się od drugiej. Dlatego istotne jest, która ze stron zostanie zamontowana od wewnątrz („inside”), a która od zewnątrz pojazdu („outside”). Jeżeli zatem posiadamy opony asymetryczne, po wyjeździe z warsztatu powinniśmy przeczytać na ich boku napis „outside”. Jeżeli jest inaczej, natychmiast zgłośmy mechanikowi pomyłkę.
Bieżniki symetryczne (niebędące jednocześnie kierunkowymi) montuje się najprościej. W tym wypadku opona może być zamontowana dowolną stroną. Jednak są one obecnie dosyć rzadko spotykane. Występują przede wszystkim w oponach do aut dostawczych oraz najtańszych modelach do aut osobowych.
Co stanie się, kiedy opony zostaną zamontowane inaczej, niż wskazują oznaczenia? Będą pracować głośniej, a ich bieżnik będzie narażony na przyspieszone zużycie. Stracą także część parametrów odpowiadających za bezpieczeństwo, np. znacząco wzrasta ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni, spowodowane nieprawidłowym przepływem wody przez kanały bieżnika.
Pamiętaj o prawidłowym rotowaniu
Rotowanie opon pozwala znacząco wydłużyć trwałość i niezawodność posiadanego kompletu ogumienia. Rotowanie to sposób na szybsze ścieranie się opon zamontowanych na kołach osi napędzanej. Przykładowo w samochodach przednionapędowych, opony zamontowane z przodu narażone są na szybsze zużycie bieżnika. W efekcie po kilku sezonach jazdy dwie pary opon znacząco różnią się wysokością bieżnika, jeżeli nie były one rotowane.
Rozwiązaniem jest zamiana opon na poszczególnych osiach. Warto robić to w odpowiednich interwałach kilometrowych – co około 10 tys. km. Sposób prawidłowego rotowania opon jest zależny od typu napędu oraz rodzaju bieżnika. Dlatego dobrze jest sprawdzić przed wizytą w warsztacie, jaki jest prawidłowy sposób rotowania opon w naszym przypadku. Warto również oznaczać, w którym nadkolu znajdowała się dana opona po zdjęciu jej z felgi.
Prawidłowe ciśnienie w oponach to podstawa – sprawdź, jakie powinno być!
Wielu pracowników warsztatów zmienia opony w samochodach klientów w pośpiechu, nie zwracając większej uwagi na rekomendowaną przez producenta pojazdu wartość ciśnienia powietrza. Często jest ona różna dla przedniej i tylnej osi, ze względu na gabaryty auta. Zalecane wartości można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, na tabliczce znamionowej zlokalizowanej najczęściej na słupku drzwi kierowcy lub klapce wlewu paliwa, a także pod adresem https://www.sklepopon.com/konfigurator-cisnienia. Odnalezienie tabliczki w warsztacie może sprawić problem, dlatego warto zrobić to zawczasu i przyjechać na wymianę opon odpowiednio przygotowanym – znać wartość ciśnienia dopasowaną do naszego auta oraz rozmiaru opon.
Dlaczego warto dbać o to, by ciśnienie powietrza w kołach było odpowiednie? Zbyt małe ciśnienie przekłada się m.in. na wydłużenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni oraz zwiększone opory toczenia, mające wpływ na wyższe spalanie pojazdu. Zbyt duże ciśnienie powoduje z kolei obniżenie przyczepności do drogi, niższy komfort jazdy oraz wyższą podatność na uszkodzenia.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana