Na czym polega regeneracja turbosprężarki silnikowej?
Pod często używanym pojęciem „turbo” kryje się urządzenie wirnikowe, którego zadaniem jest poprawa sprawności silników. Turbosprężarki zwiększają moc pojazdu, poprawiają dynamikę jazdy i obniżają spalanie. Pracują pod bardzo dużymi obciążeniami mechanicznymi i prędzej, czy później ulegają awariom. Wówczas wymagają naprawy lub regeneracji.
Czym jest turbosprężarka i na czym polega turbodoładowanie?
Producenci pojazdów wyposażają nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne w turbosprężarki. Są to urządzenia wirnikowe, które składają się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Całość zamknięta jest w jednej obudowie zabezpieczonej przed wydostawaniem się oleju specjalnymi metalowymi pierścieniami uszczelniającymi. Sprężarka zasilana jest gazami spalinowymi, a jej zadaniem jest dostarczanie do cylindrów większej ilości powietrza w celu zwieszenia mocy silnika.
Niedomagania turbosprężarek
Turbosprężarki pracują pod dużymi obciążeniami i mają stały kontakt z wysoką temperaturą, spalinami oraz z zanieczyszczonym powietrzem. Najczęstszą przyczyną awarii turbo jest niewystarczające smarowanie turbiny i jej zatarcie. Kłopoty z turbodoładowaniem mogą być też spowodowane wyciekiem oleju przez wypracowane pierścienie uszczelniające lub uszkodzeniem mechanicznym wirnika. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest regeneracja turbosprężarki w dobrym serwisie samochodowym, choćby takim jak BMP Motor Service z Chocianowa w województwie dolnośląskim.
Regeneracja turbosprężarek
Pierwszym etapem regeneracji turbosprężarki jest jej demontażu z pojazdu. Następnie poddawana jest dokładnym oględzinom. Mechanicy oceniają stan techniczny, sprawdzają luzy osiowe i promieniowe wirnika oraz działanie układu regulacji ciśnienia doładowania. Następnie po demontażu i dokładnym oczyszczeniu wszystkich elementów (niektóre są piaskowane) oceniają ich stopień zużycia. Części wyeksploatowane wymieniane są na nowe. Wymianie na nowe podlegają także łożyska ślizgowe, pierścienie uszczelniające i osadcze oraz uszczelnienia turbosprężarki. Na koniec wykonuje się zbalansowanie układu wirującego turbosprężarki, poprzez wyważenie wirnika turbosprężarki, a następnie doważenie całego układu wirującego w jego łożyskowaniu. Potwierdzeniem prawidłowego tuningu turbosprężarki powinien być odpowiedni protokół.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana