Materiał Partnera

Najczęstsze błędy systemu w pojazdach ciężarowych

Najczęstsze błędy systemu w pojazdach ciężarowych

Nowoczesne samochody ciężarowe to naszpikowane elektroniką pojazdy, w których nad pracą większości podzespołów czuwają różnego typu systemy bezpieczeństwa. W przypadku nieprawidłowości, mogących obniżyć bezpieczeństwo jazdy lub zagrozić sprawności pojazdu, uruchamiają się specjalne czujniki. Dowiedz się, o jakich błędach systemu informują najczęściej.

Po pierwsze bezpieczeństwa, a więc układ hamulcowy

Sprawność układu hamulcowego jest priorytetowa w kontekście bezpieczeństwa. Dlatego nad prawidłowym funkcjonowaniem hamulców czuwa zespół czujników. W związku z tym, że w samochodach ciężarowych stosuje się hamulce pneumatyczne, najczęściej występującą przyczyną awarii układu hamulcowego jest jego rozszczelnienie. Jest ono natychmiast sygnalizowane za pomocą wskaźnika na wyświetlaczu pojazdu. Bardzo ważną informacją dla kierowcy jest stan techniczny klocków hamulcowych. W przypadku ich zużycia system sygnalizuje konieczność ich wymiany. Układ hamulcowy nie mógłby sprawnie i bezpiecznie funkcjonować bez ABS-u, czyli systemu automatycznego odblokowywania kół. Również i ten system wyposażony jest w lampkę kontrolną. Jej zapalnie się na stałe świadczy o awarii czujnika prędkości obrotowej kół, niesprawności pompy ABS lub zaworu hydraulicznego, awarii modułu ABS lub o zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego.

Problemy z DPF, sondą lambda i AdBlue

Filtr cząstek stałych DPF montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych, a jego zadaniem jest usuwanie ze spalin cząstek sadzy wraz z zaabsorbowanymi węglowodorami i tlenkami metali. Zapchany filtr cząstek stałych traci swoją wydajność. Powoduje to powolny spadek mocy i nierównomierną pracę silnika. Samochód poprzechodzi w tryb awaryjny, co sygnalizuje zapaloną kontrolką na desce rozdzielczej. Podobnie dzieje się z sondą lambda NOx, która jest czujnikiem tlenków azotu i umożliwiają monitorowanie zawartości szkodliwych substancji w spalinach samochodowych. Informacje z sondy lambda NOx trafiają do sterownika silnika. W przypadku awarii sondy lub niesprawności AdBlue system wykrywa problem i informuje kierowcę.

Inne błędy systemu w autach ciężarowych

Jak można dowiedzieć się na stronie internetowej hurtowni motoryzacyjnej Star Hurt z Działdowa, w pojazdach ciężarowych system monitoruje bardzo wiele urządzeń i układów, odpowiedzialnych zarówno za bezpieczeństwo jazdy, jak i ekonomiczną i ekologiczną eksploatację. Dlatego kierowca ma stałą możliwość kontroli systemu samochodu podczas jazdy oraz dostęp do kontrolek informujących o stanie oświetlenia pojazdu i poziomach płynów eksploatacyjnych.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję