Najczęstsze usterki kół dwumasowych
Bardziej świadomi kierowcy wiedzą, że auto z dwumasą może wpędzić w finansowe kłopoty. Chociaż ten rodzaj koła zamachowego korzystnie wpływa na pracę samochodu, to kiedy ulegnie usterce, wymiana potrafi solidnie nadszarpnąć portfel. Jakie są najczęstsze usterki kół dwumasowych? Czy kierowca ma wpływ na ich powstanie? Jak rozpoznać, że dwumasa wymaga naprawy? I wreszcie – czy czeka cię tylko wymiana, a może jest alternatywa? Sprawdźmy to.
Ekspert z firmy specjalizującej się w regeneracji koła dwumasowego – Regro: Najczęstsze usterki koła dwumasowego spowodowane są niedostosowaniem stylu jazdy do wymagań silnika wyposażonego w dwumasę. Przykładowe zachowania kierowców, które prowadzą do uszkodzenia komponentów koła dwumasowego to nieprawidłowe używanie sprzęgła, tzw. ślizganie się sprzęgła, nadmierne przeciążanie silnika czy gwałtowne puszczanie sprzęgła.
Usterki kół dwumasowych i wpływ stylu jazdy na ich powstanie
Koło dwumasowe, potocznie nazywane dwumasą pełni dość istotną funkcję we współczesnych pojazdach spalinowych, podnosząc komfort jazdy. Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) tłumi drgania powstające w układzie korbowo-tłokowym, które bez niego byłyby przenoszone na układ napędowy i mogłyby doprowadzić do jego zniszczenia. Poza tym niweluje hałas i zwiększa komfort przełączania. Wszystko jest idealnie, dopóki nie dojdzie do usterki.
Zużywanie koła dwumasowego to naturalna rzecz, zaleca się, aby wymieniać je zgodnie ze wskazaniami producenta. Styl jazdy może przyczynić się do szybszego zużycia DKZ oraz do powstawania usterek, z których najczęstsze to:
- przegrzanie wtórnego koła
- zużycie pierwotnego koła,
- wyciek smaru z wnętrza koła,
- pęknięcia na powierzchni ciernej,
- zużycie łożyska osiowego.
Wszystkie powyższe usterki powodują konieczność wymiany koła dwumasowego, w innym przypadku może dojść do jego pęknięcia i dalszych konsekwencji.
Jakie są objawy zużycia koła dwumasowego? Co robić, jeśli je rozpoznam?
Twoje auto od niedawna szarpie przy ruszaniu, a przy niskich obrotach silnik nierówno chodzi i słyszysz stukanie? To objawy usterki koła dwumasowego. Inne symptomy to: utrudniona zmiana biegów, wstrząs przy uruchamianiu i wyłączaniu silnika, stukanie przy przyspieszaniu z niskich obrotów.
Jeśli powyższe objawy pasują do pracy Twojego samochodu – zajmij się tym jak najszybciej. Co robić? Wymiana DKZ i sprzęgła na nowe to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. Możesz kilkukrotnie obniżyć cenę naprawy, jeśli zdecydujesz się na regenerację dwumasy. Obecnie firmy specjalizujące się w tej usłudze dysponują częściami i sprzętem, który pozwoli przejechać ok. 80% kilometrażu wyjeżdżonego na starym kole.
Regeneracja dwumasowego koła zamachowego zaczyna się od diagnozy. Nie każdą usterkę da się usunąć i ekspert oceni to na początku. Jeśli naprawa jest możliwa, dwumasa zostanie umyta. Po piaskowaniu używanych części nastąpi wymiana zużytych, szlifowanie, zamknięcie i nitowanie, a na końcu dynamiczne wyważanie. Pamiętaj, że podczas regeneracji dwumasy należy wymienić lub zregenerować sprzęgło, nawet jeśli z pozoru jeszcze nic nie wskazuje na taką konieczność. Stosuj się do tej zasady, inaczej z bardzo dużym prawdopodobieństwem zapłacisz więcej w przyszłości.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana