Naprawy lakiernicze nadwozia. Zasady doboru koloru

Naprawy lakiernicze nadwozia. Zasady doboru koloru

Karoseria samochodu ulega niszczącemu działaniu czynników zewnętrznych. Upływ czasu powoduje, że lakier traci swój pierwotny blask. Jeszcze gorzej, gdy doświadczymy urazów mechanicznych, rys bądź otarć. Na szczęście wszelkie niedoskonałości powłoki lakierniczej na nadwoziach można skutecznie usunąć. Wystarczy je pomalować, stosując odpowiednie lakiery. Dobór lakieru na oko to niezbyt rozsądna decyzja – wymagana jest tu ostrożność.

Dobór lakieru – co należy wiedzieć?

Poszukując odpowiedniego lakieru warto wiedzieć, jaki lakier został fabrycznie nałożony na samochód. Dysponowanie oznaczeniem lakieru (informacja ta znajduje się m.in. na tabliczce znamionowej pojazdu) stanowi jednak dopiero połowę sukcesu. Każdy samochód z biegiem lat blaknie. Z tego względu, domalowanie ubytków oryginalnym kolorem może nie dać zadowalającego efektu – wręcz przeciwnie, nałożony kolor będzie kontrastował z resztą karoserii. Każda aplikacja lakieru powinna być poprzedzona konsultacją z lakiernikiem. Specjalista, po zapoznaniu z fragmentem oryginalnej powłoki, doradzi metodę działania. Profesjonalne zakłady lakiernicze posiadają wzorniki oraz systemy doboru koloru. Stosują specjalne analizy komputerowe oraz korzystają z nowoczesnych urządzeń. Takowym jest na przykład spektrofotometr, który określa dokładną barwę pojazdu. Posiadając zdefiniowany wzorzec, lakiernicy mogą przygotować mieszankę właściwą pod względem koloru i odcienia.

Nakładanie lakieru równie ważne

Aby wierność koloru została zachowana, liczy się nie tylko dobór lakieru, ale też sposób jego aplikacji. Największe znaczenie mają warunki pracy lakierników. Miejsce świadczenia usługi powinno być odpowiednio doświetlone, przewietrzone i wolne od wszelkich pyłów. Jeżeli lakierowany jest konkretny element, np. zderzak, zazwyczaj podlega on uprzedniemu demontażowi. Każda część musi być dokładnie przygotowana do prac lakierniczych. Rolę odgrywa też umiejętne nałożenie lakieru – szczególnie w przypadku pereł i metalików, gdzie nie starczy naprawa miejscowa i lakierowanie w sektorze zarysowania. Właściwie nałożony lakier prezentuje się tak samo, niezależnie od kąta patrzenia – nie widać też linii odcięcia lakierowanego miejsca od reszty powłoki. Tworzy ona spójną całość i równomiernie odbija promienie słoneczne. Dla ogólnego odbioru lakieru znaczenie ma też jego grubość – ważne, aby była jednakowa na przestrzeni całego elementu oraz spójna z resztą auta. Tylko przy spełnieniu wszystkich wymienionych warunków prace lakiernicze można uznać za pomyślne.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję