Podnośniki stosowane w obsłudze motocykli
Motocykl, nawet ten najmniejszy, to nie lekka zabawka i nie jest go łatwo podnieść, mimo iż jego gabaryty i waga są o wiele skromniejsze od tych, którymi charakteryzują się nawet stosunkowo niewielkie samochody osobowe. Istotnym utrudnieniem przy operacjach związanych z unoszeniem i ustawianiem motocykli jest ich mała stabilność związana z wysoko usytuowanym środkiem ciężkości no i oczywiście, najczęściej jedynie dwa koła.
Obsługa motocykli – na czym polega?
Obsługa motocykli to pojęcie dotyczące nie tylko i nie wyłącznie ich napraw, serwisowania i konserwacji, lecz i zwykłych prozaicznych czynności związanych z ich garażowaniem czy przewożeniem np. maszyn sportowych na miejsce zawodów. Tego ostatniego zagadnienia nie będziemy tutaj omawiali, bo przecież platformy przeznaczone do transportu tych pojazdów z całą pewnością nie są podnośnikami. Niemniej istnieją pewnego rodzaju konstrukcje, które ułatwiają ustawianie i przemieszczanie motocykli w ciasnych pomieszczeniach i chociaż są to raczej wózki niż urządzenia dźwigowe, to de facto pojazd musi zostać lekko uniesiony, aby można go było przepchnąć w określone miejsce; takie narzędzia można więc z czystym sumieniem zaliczyć do kategorii podnośników, a więc i o nich tutaj co nieco opowiemy. W dalszej części niniejszego tekstu omówimy typowe urządzenia podnośnikowe służące obsłudze motocykli, a rzecz uskutecznimy, korzystając z informacji, którymi na ten temat podzielili się z nami pracownicy firmy ELWICO SERWIS z Warszawy.
Przeczytaj również: Podnośniki podpodłogowe i kolumnowe polecane do obsługi samochodów elektrycznych
Rodzaje podnośników motocyklowych
Jak to zwykle bywa, kategoryzacje pewnych rzeczy lub pojęć można najczęściej przeprowadzić na wiele różnych sposobów, w zależności od przyjętego kryterium. My podzielimy nasze urządzenia na cztery grupy, kierując się przede wszystkim ich przeznaczeniem i funkcjami, jakie mają pełnić, a pozostawiając na uboczu sprawy technicznych różnic. Mamy więc:
podnośniki warsztatowe,
stojaki,
stołki do motocykli off-roadowych,
wózki garażowe.
Wszystkie te urządzenia mogą być obsługiwane przy użyciu pompy nożnej, pompy pneumatycznej, pompy elektrohydraulicznej lub też dźwigni mechanicznej. Różne będą, rzecz jasna, ich udźwigi, wysokość podnoszenia, wymiary ich poszczególnych elementów itd. Tak np. podnośnik warsztatowy Nordflit BH -2000 SP przeznaczony do podnoszenia quadów i małych traktorków ma udźwig aż 2000 kg, a np. zwykłym stołkiem off-roadowym można często podnosić jedynie ciężary nieprzekraczające 150 kg. Bodaj czy nie najpowszechniej stosowaną grupą podnośników do obsługi motocykli są stojaki; to bardzo proste urządzenia ustawiane pod wahaczem, widelcem lub zaczepiające o otwór w główce ramy.
Tym wszystkim, którzy nie dysponują zbyt dużym pomieszczeniem na przechowywanie motocykla, przyda się wózek garażowy. Taki wózek to niezwykle prosta konstrukcja przypominająca ramę lub krzyżak z kątowników z samoskrętnymi kółkami. Wystarczy motocykl, czasem nawet, tylko tylnym kołem umieścić na tym urządzeniu i można go przesuwać swobodnie w dowolne miejsce.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana