Artykuł sponsorowany

Przyciemniane szyb w samochodach kiedyś a dziś – co zmieniło się na przestrzeni lat?

Przyciemniane szyb w samochodach kiedyś a dziś – co zmieniło się na przestrzeni lat?

Tak jak w wielu innych dziedzinach, tak i w motoryzacji innowacje stawały się kołem zamachowym rozwoju. Już po kilkunastu latach od narodzin pierwszego samochodu szukano sposobu na ograniczenie ilości światła wewnątrz pojazdów. Dużą popularność zdobywała technologia przyciemniania szyb. Jak to wyglądało kiedyś i co zmieniło się przez lata?

Jakie znaczenie ma przyciemnianie szyb samochodowych?

Efekt przyciemnionych szyb uzyskuje się na etapie ich produkcji lub poprzez naklejanie na ich powierzchnię specjalnych powłok. Umożliwia to redukcję nagrzewania się wnętrza pojazdu, co ma ogromny wpływ na komfort, a jednoczenie bezpieczeństwo. Przyciemniane szyby zatrzymują szkodliwe dla zdrowia promieniowanie UV. Dla wielu osób wartością dodaną jest większe poczucie prywatności, a także fakt, że przedmioty pozostawione w aucie nie są widoczne. Profesjonalnym przyciemnianiem szyb samochodowych zajmują się wyspecjalizowane warsztaty. Jednym z nich jest firma Przyciemnianie Szyb Samochodowych z Warszawy.

Jak to się zaczęło i co było potem?

Pierwsze próby przyciemniania szyb samochodowych miały miejsce już w latach 40. W latach 60. fabryczne przyciemnianie szyb samochodowych stało się standardem. Równolegle powstawały pierwsze warsztaty, które nanosiły na powierzchnię szyb powłoki za pomocą sprayów. Metoda okazała się mało skuteczna. Nadzieją stały się wówczas specjalne powłoki naklejane na szyby. Ta metoda również nie zadowalała użytkowników. Powłoki pod wpływem słońca stawały się fioletowe, a na ich powierzchniach tworzyły się bąble, które zamiast odbijać, pochłaniały promienie słoneczne.

Przełomowym momentem był rok 1966, kiedy firma 3M stworzyła nową generację powłok przyciemniających, które skutecznie blokowały większość szkodliwego promieniowania. Okres od lat 80 do roku 2010 to era powłok hybrydowych. Specjalne powłoki metaliczne nanoszone na szyby odbijały promienie i ograniczały przenikanie ciepła do ok. 50%. Niestety dużym mankamentem tego rozwiązania był fakt, że zatrzymywały fale radiowe i ograniczały działanie urządzeń GPS. Rozpoczęto więc eksperymenty z powłokami ceramicznymi.

Współczesne przyciemnianie szyb samochodowych

Najnowszą technologią przyciemniania szyb samochodowych jest naklejenie specjalistycznych folii. Najczęściej spotykane są folie wykonane z barwionego poliestru oraz folie ceramiczne o różnych grubościach, jedno i dwuwarstwowe. Znajdujące się w strukturze folii filtry skutecznie ograniczają dostęp do wnętrza aut promieni UV. Jednoczeni poprzez odbijanie znacznej ilości światła słonecznego zmniejszają nagrzewanie się wnętrza pojazdu nawet o 60%. Warto zaznaczyć, że przyciemnianie szyb folią jest w pełni odwracalne.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.