Regeneracja przekładni kierowniczych krok po kroku
Czasem niepożądany, nawet minimalny ruch samochodowej przekładni kierowniczej może być przyczyną poważnego wypadku drogowego. Układ kierowniczy to w kontekście bezpieczeństwa jeden z najważniejszych podzespołów każdego samochodu, a w szczególnej dbałości o jego stan techniczny nie może być żadnych kompromisów. W trosce o zdrowie swoje i innych uczestników ruchu drogowego kierujący nie może nawet na ułamek sekundy utracić kontroli nad sterownością swojego pojazdu.
Rola przekładni w układzie kierowniczym
Najważniejsze elementy typowego samochodowego układu kierowniczego, to kolumna kierownicy, przekładnia kierownicza oraz mechanizm zwrotniczy. Podana tu kolejność nie została wybrana przypadkowo; umieściliśmy tutaj przekładnię kierowniczą w środku, bo to ona jest mechanizmem pośredniczącym w przenoszeniu ruchu koła i kolumny kierownicy do zwrotnicy ustawiającej dalej koła w pożądanym kierunku. To mechanizm o dość dużym stopniu skomplikowania, z tego więc powodu jest również najbardziej newralgicznym punktem całego układu kierowniczego i dlatego też to on wymaga największej troski i regularnych przeglądów oraz serwisowania. Szczęśliwie przekładni kierowniczych nie trzeba wymieniać po każdej ich awarii, ponieważ można je z powodzeniem regenerować, o czym przekonywali nas mechanicy z firmy Warsztat Mechaniczny Regeneracja Przekładni Kierowniczych i Wahaczy Joachim Podleśny z Katowic.
Na czym polega regeneracja przekładni układu kierowniczego
Mimo wprowadzania coraz to innych, bardziej lub mniej praktycznych, nowinek technicznych mających poprawić komfort kierowcy w sterowaniu samochodem, zasadnicze elementy układu kierowniczego pozostały niezmienne, czego najdobitniejszym przykładem są omawiane przez nas w tym miejscu przekładnie kierownicze. To z grubsza te same konstrukcje, które stosowano już dawniej, a więc głównie przekładnie zębatkowe oraz ślimakowe, a ponadto śrubowo-kulkowe. Niezmienne są też zasady ich działania.
Jest dość dużo przyczyn, które sprawiają, że przekładnie się psują: pył, piasek, woda, niewyważone koła, luzy w układzie kierowniczym, zbyt dynamiczne wjeżdżanie na krawężniki czy długotrwała jazda z uszkodzonymi końcówkami drążków.
Naprawa przekładni kierowniczej zaczyna się od jej rozebrania i dokładnego oczyszczenia wszystkich tworzących ją elementów. Elementy bardzo mocno uszkodzone są wymieniane, a te w lepszym stanie można zregenerować. W przekładni zębatkowej zwanej popularnie maglownicą często wystarcza na nowo przeszlifować samą listwę oraz umieścić nowe tuleje i uszczelnienia. Każdorazowo po zamontowaniu naprawionej przekładni należy obowiązkowo przeprowadzić pomiary geometrii przednich kół.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana