Materiał Partnera

Regeneracja przekładni kierowniczych krok po kroku

Regeneracja przekładni kierowniczych krok po kroku

Czasem niepożądany, nawet minimalny ruch  samochodowej przekładni kierowniczej  może być przyczyną poważnego wypadku drogowego. Układ kierowniczy  to w kontekście bezpieczeństwa jeden z najważniejszych podzespołów każdego samochodu, a w szczególnej dbałości o jego stan techniczny nie może być żadnych kompromisów. W trosce o zdrowie swoje i innych uczestników ruchu drogowego kierujący nie może nawet na ułamek sekundy utracić kontroli nad sterownością swojego pojazdu.

Rola przekładni w układzie kierowniczym

Najważniejsze elementy typowego samochodowego układu kierowniczego, to kolumna kierownicy, przekładnia kierownicza oraz mechanizm zwrotniczy. Podana tu kolejność nie została wybrana przypadkowoumieściliśmy tutaj przekładnię kierowniczą w środku, bo to ona jest mechanizmem pośredniczącym w przenoszeniu ruchu koła i kolumny kierownicy do zwrotnicy ustawiającej dalej koła w pożądanym kierunku. To mechanizm o dość dużym stopniu skomplikowania, z tego więc powodu jest również najbardziej newralgicznym punktem całego układu kierowniczego i dlatego też to on wymaga największej troski i regularnych przeglądów oraz serwisowania. Szczęśliwie przekładni kierowniczych nie trzeba wymieniać po każdej ich awarii, ponieważ można je z powodzeniem regenerować, o czym przekonywali nas mechanicy z firmy Warsztat Mechaniczny Regeneracja Przekładni Kierowniczych i Wahaczy Joachim Podleśny z Katowic.

Na czym polega regeneracja przekładni układu kierowniczego

Mimo wprowadzania coraz to innych, bardziej lub mniej praktycznych, nowinek technicznych mających poprawić komfort kierowcy w sterowaniu samochodem, zasadnicze elementy układu kierowniczego pozostały niezmienne, czego najdobitniejszym przykładem są omawiane przez nas w tym miejscu przekładnie kierownicze. To z grubsza te same konstrukcje, które stosowano już dawniej, a więc głównie przekładnie zębatkowe oraz ślimakowe, a ponadto śrubowo-kulkowe. Niezmienne są też zasady ich działania.

Jest dość dużo przyczyn, które sprawiają, że przekładnie się psują: pył, piasek, woda, niewyważone koła, luzy w układzie kierowniczym, zbyt dynamiczne wjeżdżanie na krawężniki czy długotrwała jazda z uszkodzonymi końcówkami drążków.

Naprawa przekładni kierowniczej zaczyna się od jej rozebrania i dokładnego oczyszczenia wszystkich tworzących ją  elementów. Elementy bardzo mocno uszkodzone są wymieniane, a te w lepszym stanie można zregenerować. W przekładni zębatkowej zwanej popularnie maglownicą często wystarcza na nowo przeszlifować samą listwę oraz umieścić nowe tuleje i uszczelnienia. Każdorazowo po zamontowaniu naprawionej przekładni należy obowiązkowo przeprowadzić pomiary geometrii przednich kół.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję