Materiał Partnera

Rodzaje instalacji w samochodach LPG

Rodzaje instalacji w samochodach LPG

Od czasu debiutu na polskim rynku w połowie lat 90-tych XX wieku, instalacje LPG nie tylko zdobyły popularność wśród użytkowników pojazdów samochodowych, ale również przeszły sporą ewolucję technologiczną. Ewolucja ta  jest odpowiedzią na bardzo szybkie zmiany w konstrukcji silników spalinowych i systemów ich zasilania, wprowadzane w celu ograniczenia emisji i zużycia paliwa.  Stosując bardzo prosty marketingowy podział instalacji umożliwiających zasilanie silnika LPG można dokonać ich podziału na pięć generacji, z których każda posiada inne cechy  i przeznaczenie.

Instalacje I generacji

To systemy najstarsze i pod względem konstrukcji najprostsze. Obecnie instalacje tego typu montowane są już wyłącznie w samochodach z przełomu lat 70-tych i 80-tych, wyposażonych w silniki gaźnikowe bez katalizatora oraz sondy lambda. Są to systemy w pełni mechaniczne, nie stosuje się w nich żadnych elektronicznych elementów elektronicznych, co jest jednocześnie ich zaletą (są proste, a przez to tanie i łatwe w montażu), jak również wadą (brak możliwości dynamicznej kontroli składu mieszanki w zależności do obciążenia silnika).

Instalacje II generacji

To drugi rodzaj instalacji LPG przeznaczonych do również do starszych samochodów–wyposażonych w sondę lambda oraz jedno- lub wielkopunktowy wtrysk paliwa. Historycznie były to pierwsze instalacje wyposażone w elektroniczne układy regulacji składu mieszaniny gazowo-powietrznej, dostarczanej do  silnika. Instalacje te są nieco droższe, ze względu na zastosowanie dodatkowych urządzeń i bardziej skomplikowany montaż.

Instalacje III generacji

Instalacje te umożliwiły wyeliminowanie mieszalnika, gdyż gaz doprowadzano bezpośrednio do kanału dolotowego każdego silnika. Paliwo gazowe dostarczane było w sposób ciągły,  ten sposób zasilania wyeliminował gromadzenie się mieszaniny powietrzno-gazowej w całej objętości kolektora dolotowego. Wyeliminowano tym samym zagrożenia związane uszkodzeniami kolektora dolotowego i innych elementów układu dolotowego, w przypadku wystąpienia zjawiska cofającego się płomienia.   Instalacje te nie są obecnie stosowane, jednak w eksploatacji znajduje się ich bardzo wiele.

Instalacje IV generacji

To obecnie najpowszechniej stosowane instalacje gazowe.

- To rozwiązanie, w którym zastosowano elektromagnetyczne wtryskiwacze paliwa gazowego, a ilość wtryskiwanego gazu  wynika z aktualnego zapotrzebowania na paliwo przez silnik – mówi specjalista firmy Auto Gaz Śląsk – Ilość wtryskiwanego paliwa gazowego jest obliczana przez elektroniczne urządzenie sterujące dawką  paliwa gazowego na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych.  Elektroniczne urządzenie sterujące dawką paliwa gazowego jest urządzeniem typu podrzędnego, tym samym kontrola prawidłowości pracy systemu zasilania jest prowadzona przez zabudowane przez producenta samochodu elektroniczne urządzenie sterujące pracą silnika.

Instalacje V generacji

Proces wytwarzania mieszaniny powietrzno-gazowej jest realizowany tak jak w przypadku instalacji IV generacji. W instalacji tej do kolektora dolotowego wtryskiwany jest gaz skroplony. Jest to obecnie najnowocześniejsze rozwiązanie, które zapewnia znacznie efektywniejsze wykorzystanie energii zawartej w paliwie i zwiększenie mocy rozwijanej przez silnik. Jednak konieczność wykorzystania pompy, umieszczonej w zbiorniku zwiększa koszt instalacji ograniczając znacznie możliwość jej wykorzystania przez użytkownika pojazdu.    

Instalacja tej generacji jest wykorzystywana również do zasilania silników z wtryskiem bezpośrednim. Jej wykorzystanie w tym przypadku jest możliwe poprzez wykorzystanie innego typu elektronicznego urządzenia sterującego z oprogramowaniem dedykowanym dla określonego samochodu. Instalacje DI,  montowane są już od roku 2007 i w opinii kierowców funkcjonują bez zarzutu.

Instalacje VI generacji

To wkraczające obecnie instalacje zapewniające wtrysk paliwa gazowego bezpośrednio do komory spalania silnika. Instalacje te zapewniają wykorzystanie wtryskiwaczy benzynowych  do zasilania skroplonym paliwem gazowym. Paliwo gazowe jest tłoczone do wtryskiwaczy za pomocą oryginalnej wysokociśnieniowej pompy  benzynowej. Zmiana paliwa zasilającego silnik odbywa się za pomocą dodatkowego urządzenia sterującego przepływem paliwa benzynowego i gazowego oraz zapewniającego uzyskanie wymaganego ciśnienia obu tych paliw. Instalacje te są instalacjami dedykowanymi, tzn. są przez producenta przygotowywane dla samochodu napędzanego określonym typem silnika.  Sposób funkcjonowania, zastosowane urządzenia oraz fakt, iż instalacja jest dedykowana określa cenę, która w porównaniu z poprzednimi generacjami jest stosunkowo wysoka.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję