Rodzaje sprzęgieł z wkładkami gumowymi
Sprzęgło jest mechanizmem, który służy do układu napędowego maszyn. Element ten jest kojarzony głównie z samochodami, jednak znajduje również zastosowanie między innymi w maszynach rolniczych, budowlanych i przemysłowych. Jednym z jego rodzajów jest sprzęgło z gumową wkładką, nazywane także podatnym. Jaką rolę w całym mechanizmie spełniają tego typu wkładki oraz w jakich rodzajach sprzęgieł się je stosuje? O tym w poniższym artykule.
Rola wkładek gumowych
Zadaniem sprzęgła w każdym pojeździe jest połączenie ze sobą dwóch elementów w taki sposób, aby przenosiły one moment obrotowy. Są to części obracającego się wału. Jedną z nich jest część napędzająca, drugą – napędzana. Wkłady gumowe stosuje się w elastycznych sprzęgłach, które zapobiegają szarpnięciom podczas nierównomiernej pracy silnika. Ich zadaniem jest także tłumienie drgań. Ponadto wykonane z tworzywa gumowego wkłady zapobiegają uszkodzeniom wału, na który zostaje przeniesiony moment obrotowy. Produkty tego typu szczególnie poleca, mająca doświadczenie w produkcji wyrobów gumowych firma Lender.
W jakich rodzajach sprzęgieł stosuje się gumowe wkładki?
Wkładki tego typu są podstawowym elementem w budowie sprzęgła podatnego. Ich zadaniem jest zapewnienie urządzeniu optymalnej pracy. W zależności od rodzaju sprzęgła podatnego, dostosowane są do niego różne typy wkładów gumowych. Różnią się one między sobą przede wszystkim kształtem, sprężystością, odpornością na nacisk, tarcie, uszkodzenia mechaniczne i chemiczne oraz najwyższą i najniższą osiągalną temperaturą, w jakiej mogą pracować.
Wyróżnia się następujące rodzaje sprzęgieł z wkładami gumowymi:
- sprzęgła kłowe – ich działanie polega na przenoszeniu momentu obrotowego poprzez zazębienie ze sobą dwóch tarcz posiadających wypustki, nazywane także kłami. W tym rodzaju sprzęgieł wkładki gumowe spełniają rolę łącznika pomiędzy tymi dwiema tarczami, których zęby są dociskane poprzez sprężyny,
- sprzęgła palcowe – składają się z czynnego i biernego członu, którymi są koliste tarcze. Należą one do sprzęgieł elastycznych. Każda z tarcz sprzęgła palcowego posiada piasty, z których jedna wyposażona jest w tak zwane palce. Druga natomiast ma specjalne otwory rozmieszczone w taki sposób, aby palce pierwszej tarczy idealnie do nich pasowały. Wkładki gumowe w takich sprzęgłach mają kształt pierścieni umieszczonych na palcach piasty,
- sprzęgła oponowe – to sprzęgła sztywne zapewniające szeroki zakres możliwości. Element gumowy w tego rodzaju sprzęgłach jest na stałe przymocowany pomiędzy wałem napędowym oraz napędzanym i ma on kształt opony. Sprzęgła oponowe mogą tłumić duże drgania oraz hałas.
Gdy pojazd jest używany w znacznie niesprzyjającym otoczeniu, wkładki gumowe mogą być wykonane na specjalne zamówienie klienta. Ich właściwe dobranie może zapobiegać uszkodzeniom wałów, łożysk oraz całego sprzęgła. Dlatego też w wyborze tego rodzaju zabezpieczeń, najlepiej zdać się na rady fachowców.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana