Samochodowa diagnostyka komputerowa. Podstawowe informacje
W dzisiejszych czasach nie ma już nowych samochodów, które nie byłyby wyposażone w różnego rodzaju elektroniczne systemy. Takie rozwiązanie ma wiele atutów, umożliwia między innymi lepszą kontrolę pracy auta, służy znaczącemu zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy, a także pozwala zmniejszyć koszty eksploatacji. Niemniej istotne jest również to, że pozwalają one łatwo lokalizować usterki. Służy do tego diagnostyka komputerowa.
Diagnostyka komputerowa samochodu – co to takiego?
Diagnostyką komputerową nazywamy proces, przeprowadzany w celu wykrycia usterek i nieprawidłowości w działaniu określonych elementów auta. Jak sama nazwa wskazuje, diagnostyka komputerowa przeprowadza jest przy pomocy komputerów wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie. Na czym to polega?
Komputer pokładowy każdego współcześnie produkowanego samochodu posiada zainstalowane systemy diagnostyczne, których zadaniem jest stałe monitorowanie określonych podzespołów auta – mówi przedstawiciel serwisu Ford Sławek - Odbywa się to za pośrednictwem czujników, przykładowo badających temperaturę układu hamulcowego. Diagnostyka komputerowa polega na tym, że podłączamy się do komputera wewnątrz samochodu za pomocą inne komputera, posiadającego specjalne oprogramowanie, które pozwala odczytać dane zebrane przez systemy diagnostyczne. Następnie porównujemy te parametry z parametrami domyślnymi, określonymi przez producenta dla sprawnie działającego pojazdu. Jeśli wykryta zostanie niezgodność, oznaczać to będzie nieprawidłowe działanie elementu lub układu, którego dany parametr dotyczy. Na podstawie tych danych możliwe jest określenie lokalizacji i charakteru usterki.
Dlaczego przeprowadza się diagnostykę komputerową?
Diagnostyka komputerowa to obecnie powszechnie stosowana metoda rozpoznawania usterek samochodu. Dlaczego? Przede wszystkim jest ona dużo mniej czasochłonna, niż ocena stanu auta metodą „na oko” – nie ma potrzeby rozbierania samochodu, żeby dotrzeć do jego głębiej zlokalizowanych komponentów. W takiej sytuacji eliminowane jest ryzyko, że w trakcie ponownego montażu coś pójdzie nie tak i w wyniku błędu mechanika pojawią się kolejne usterki. Druga istotna zaleta to fakt, że diagnostyka jest bardzo dokładna i nie pozostawia miejsca na manipulacje – dane uzyskane w czasie diagnostyki są dostępne klientowi, dlatego może on sam przekonać się, które elementy samochodu powinny zostać wzięte pod uwagę przy naprawie. Nie ma więc sytuacji, żeby mechanik przeoczył któryś z elementów lub oszukał klienta w celu sztucznego zwiększenia kosztów naprawy.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana