Skóry stosowane jako obicia w samochodach
Skórzane obicia w samochodach wciąż są synonimem luksusu. Istnieją tak długo, jak same auta. Po powstaniu pierwszych pojazdów napędzanych silnikiem mechanicznym, w ich wnętrzach zastosowano rozwiązania znane z karet, które ciągnięte były przez konie. Początkowo garbowane roślinnie, z czasem zaczęły być powierzchniowo farbowane i garbowane syntetycznie. Obecnie możemy wyróżnić szereg skór, które stosowane są jako obicia w samochodach.
Podstawowy podział skór
Choć pod pojęciem „skóra” zwykle kryje się skóra naturalna pochodząca od zwierząt, warto mieć na uwadze, że obicia samochodowe wykonuje się również z tzw. skóry ekologicznej, czyli wytwarzanej z odpowiedniego rodzaju materiału. Zwykle jest to proces chemiczny, który przekształca poliester, polichlorek winylu lub poliuretan w materiał przypominający skórę naturalną. Nowoczesne metody produkcji umożliwiają stworzenie skór syntetycznych, które wyglądem nie odróżniają się od skór naturalnych. Skórę syntetyczną możemy spotkać również pod nazwą skaj, skóra ekologiczna, ekoskóra lub sztuczna skóra.
A skóry naturalne? Ze względu na ich różnorodność przyjrzyjmy im się bliżej w dalszej części artykułu.
Rodzaje skór naturalnych
Najczęściej spotykane skóry naturalne to skóra licowa oraz skóra typu nubuk. Czym się wyróżniają? Skóra licowa ma gładką i lśniącą powierzchnię, często z widoczną fakturą. W celu jej uzyskania wyprawia się wierzchnią warstwę skóry, zazwyczaj bydlęcej – jest to najczęściej spotykany rodzaj skóry również w przypadku skór nubukowych. Po obróbce mechanicznej skórę pokrywa się woskami lub innymi substancjami, które nadają jej wyjątkowe walory estetyczne. Skóry licowe są odporne na wilgoć i zabrudzenia, łatwo się je czyści, a do tego są niezwykle stylowe i eleganckie – stąd często wykorzystywane są jako obicia w samochodach.
Skóry typu zamsz wykonuje się, odpowiednio wyprawiając spodnią warstwę skóry, zwaną mizdrą. Nubuk to skóra, która powstaje z wierzchniej warstwy (lica) w wyniki delikatnego szlifowania. W obydwu przypadkach skóra charakteryzuje się delikatnością i widocznym meszkiem. W przypadku zamszu włosie jest dłuższe i widoczne są pojedyncze włókna. Nubuk przypomina skórkę brzoskwini.
Rodzaje wykończeń skór
Skóry licowe lub typu nubuk, mogą być dodatkowo wykończone. Najczęściej spotyka się powierzchowne farbowanie, dzięki czemu skóry mogą mieć dowolny kolor. Innym zabiegiem jest woskowanie lub olejowanie skór nubukowych – mamy wówczas do czynienia ze skórami pull-up. W zależności od warstwy wosku lub oleju, a także poziomu szlifowania możliwe jest otrzymanie skór o antycznym wyglądzie.
Dla uzyskania skóry patynowanej licowej natryskuje się ciemniejszy odcień farby lub ściera już nałożoną farbę – ten zabieg sprawia, że skóra optycznie przypomina nadgryzioną zębem czasu. Skóry licowe poddaje się również lakierowaniu, dzięki czemu zyskują wyjątkowo błyszczącą powłokę. Jednak na obicia samochodowe stosuje się skórę matową, ponieważ lakierowaną łatwiej uszkodzić, np. podczas zginania – dodaje specjalista z hurtowni tkanin obiciowych i artykułów meblarskich Artmeb z Warszawy.
Zalety zastosowania skóry jako obicia w samochodzie
Skóry obiciowe mają wiele zalet. Skóry licowe łatwo się czyści, są odporne na wodę i ścieranie. Skóry nubukowe i zamszowe są natomiast przyjemniejsze w dotyku i bardziej komfortowe w ciepłe oraz zimne dni. Wszystkie rodzaje skór samochodowych spełniają rygorystyczne kryteria, dotyczące odporności na promieniowanie słoneczne i blaknięcie, na tarcie oraz wilgoć, podatność na skrzypienie, rozdzieranie oraz na plamy i przebarwienia. Są wytrzymałe na zginanie, a upływ czasu sprawia jedynie, że stają się bardziej szlachetne.
W połączeniu z wysoką estetyką skóry naturalne nadają charakteru wnętrzu auta. Nic więc dziwnego, że tak często wykorzystywane są w samochodach luksusowych. Wysoka jakość sprawia, że skórzana tapicerka wytrzyma wiele lat, bez konieczności konserwacji lub wymiany. Trzeba jedynie pamiętać, aby skórę odpowiednio pielęgnować – dzięki temu będzie prezentowała się nienagannie.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana