Tuleje łożyskowe w przemyśle samochodowym
Nie będziemy tu nazbyt odkrywczy, jeśli powiemy, że współczesny samochód to wielce skomplikowana konstrukcja z mnóstwem wysoce technicznie zaawansowanych systemów i funkcji, o jakich kiedyś nikomu się nawet nie śniło. Istnieją jednak pewne niezmienniki, które były w aucie zawsze obecne, są w nim nadal i prawdopodobnie będą w nim zawsze. Możemy z pewnością do nich zaliczyć wszelkiego rodzaju łożyska i wszystko, co z nimi jest związane.
Bez łożysk ani rusz
Bez względu na to ile mocy włożylibyśmy w silnik samochodu, to ciężko byłoby go ruszyć z miejsca, bez prawidłowo zaprojektowanego i zbudowanego układu jezdnego pojazdu: bez kół, korbowodu, skrzyni biegów i mnóstwa innych poruszających się elementów. Żadna jednak ruchoma część nie porusza się samoistnie i nie jest zawieszona w powietrzu; zawsze jest ona zespolona z pewnym konkretnym podzespołem czy to przy pomocy jakiegoś przegubu, czy to jakiejś obejmy, czy też dowolnego innego łącznika. „Wyściółkę” każdego takiego połączenia tworzą zawsze łożyska lub tuleje łożyskowe czy też ślizgowe. Zauważmy, że te małe, ale jakże ważne elementy znajdziemy nie tylko w kołach, czy skrzyni biegów, w silniku i w całym układzie jezdnym pojazdu, lecz także w jego układzie zawieszenia, w układzie kierowniczym, a nawet we wszystkich mniej znaczących systemach, takich jak np. napędy wycieraczek, elektrycznie sterowanych lusterek czy szyb i wszystkich innych układów napędzanych jakimś elektrycznym, pneumatycznym bądź elektrycznym siłownikiem. W całej dużej grupie wszystkich elementów tworzących całe „łożyskowanie” pojazdu samochodowego znajduje się także spora liczba tulei łożyskowych oraz innych części ślizgowych, o których nieco więcej opowiedziano nam w firmie FPM IN-BEAR z Gdyni.
Rola tulei łożyskowych w pojazdach samochodowych
Pojazd samochodowy to konstrukcja składająca się z wielu różnych podzespołów z licznymi ruchomymi częściami. Części te poruszają się w najrozmaitszy sposób. Te, które wykonują obroty wokół jakiejś osi, osadzane są najczęściej w typowych łożyskach kulkowych bądź też wałkowych czy też baryłkowych. Jednak spora część ruchomych elementów samochodu wykonuje ruchy posuwisto-zwrotne, oscylacyjne, wahadłowe lub porusza się w jakiś inny niewspółosiowy sposób. Takie właśnie elementy osadzane są czy to w tulejach łożyskowych, czy to w tulejach bądź łożyskach ślizgowych albo w różnego rodzaju panewkach.
Klasycznym przykładem tego rodzaju łożyskowania są w samochodzie chociażby tuleje zawieszenia, których rolą jest tłumienie różnych drobniejszych wstrząsów powstających w trakcie pracy układu jezdnego. Co prawda, ktoś mógłby powiedzieć, że te akurat tuleje nie mają nic wspólnego z łożyskowaniem jako takim, lecz my uważamy inaczej: wszak chronią one inne elementy przed zniszczeniem, wytarciem lub wygięciem, podobnie jak czyni to każde inne łożysko. Tak wszelkiego rodzaju łożyska, jak i tuleje łożyskowe oraz ślizgowe czy panewki to wyroby standaryzowane i są one produkowane rzecz jasna dla całego przemysłu maszynowego, nie tylko na potrzeby motoryzacji.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana