Materiał Partnera

Typowe problemy z DPF w samochodach ciężarowych

Typowe problemy z DPF w samochodach ciężarowych

Przy serwisie samochodów ciężarowych niejednokrotnie problemem okazuje się usterka związana z filtrem DPF. Jest to filtr cząstek stałych, który ma za zadanie ograniczyć wydzielanie szkodliwych substancji odpowiadających za smog i zanieczyszczenia powietrza. Przyczyny uszkodzeń filtra mogą być różne – od usterek mechanicznych, po awarie wywołane czynnikami termicznymi. Sprawdź, jakie są najczęściej diagnozowane problemy z DPF.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń filtrów DPF w samochodach ciężarowych

Filtr cząstek stałych, jak każda inna część, z czasem ulega zużyciu. W związku z tym jest to kolejny element, który powinien być regularnie sprawdzany podczas serwisu samochodów ciężarowych. Warto podkreślić, że w związku z wprowadzeniem europejskich norm dotyczących redukcji dopuszczalnej emisji spalin, filtr DPF znajduje się we wszystkich samochodach wyposażonych w silnik diesla.

Przyczyn uszkodzeń filtrów cząstek stałych może być wiele – najczęściej zalicza się takie problemy jak:

  • zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy,
  • korzystanie ze złej jakości paliwa,
  • nieprawidłowy montaż,
  • uszkodzenie filtra poprzez liczne wstrząsy, wibracje i zmiany temperatur,
  • wyłączanie silnika podczas wypalania DPF,
  • zaniedbanie innych podzespołów pojazdu, które mogą mieć wpływ na sam filtr.

Warto również zaznaczyć, że do uszkodzenia może dojść na skutek niewłaściwie przeprowadzonego czyszczenia filtra. W związku z tym na serwis samochodów ciężarowych warto zgłosić się do profesjonalnego warsztatu, z odpowiednim sprzętem i doświadczeniem.

Jak rozpoznać, że filtr cząstek stałych jest zapchany?

Wszystkie powyższe przyczyny mogą prowadzić do zapchania filtra DPF lub jego nieprawidłowego funkcjonowania. Dalsze zaniedbanie może natomiast prowadzić do gorszych i bardziej kosztownych konsekwencji. Wobec tego należy uważnie obserwować pracę pojazdu, a przy wątpliwościach udać się do profesjonalnego serwisu na kontrolę. Pracownicy z warsztatu Pes Marian Sycha z województwa śląskiego podpowiadają, że zapchany filtr najczęściej będzie objawiał się:

  • nagłymi wzrostami i problemami z utrzymaniem mocy,
  • zwiększonym zużyciem paliwa,
  • pogorszeniem osiągów silnika,
  • przechodzeniem silnika w tryb awaryjny.

Do innych niepokojących symptomów należy zaliczyć również silne zadymienie z rury wydechowej, a także dławienie pracy silnika. Chcąc temu zapobiec, podczas serwisu ciężarówek warto zadbać o prawidłowe czyszczenie i regenerację DPF.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję