Typowe problemy z DPF w samochodach ciężarowych
Przy serwisie samochodów ciężarowych niejednokrotnie problemem okazuje się usterka związana z filtrem DPF. Jest to filtr cząstek stałych, który ma za zadanie ograniczyć wydzielanie szkodliwych substancji odpowiadających za smog i zanieczyszczenia powietrza. Przyczyny uszkodzeń filtra mogą być różne – od usterek mechanicznych, po awarie wywołane czynnikami termicznymi. Sprawdź, jakie są najczęściej diagnozowane problemy z DPF.
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń filtrów DPF w samochodach ciężarowych
Filtr cząstek stałych, jak każda inna część, z czasem ulega zużyciu. W związku z tym jest to kolejny element, który powinien być regularnie sprawdzany podczas serwisu samochodów ciężarowych. Warto podkreślić, że w związku z wprowadzeniem europejskich norm dotyczących redukcji dopuszczalnej emisji spalin, filtr DPF znajduje się we wszystkich samochodach wyposażonych w silnik diesla.
Przyczyn uszkodzeń filtrów cząstek stałych może być wiele – najczęściej zalicza się takie problemy jak:
- zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy,
- korzystanie ze złej jakości paliwa,
- nieprawidłowy montaż,
- uszkodzenie filtra poprzez liczne wstrząsy, wibracje i zmiany temperatur,
- wyłączanie silnika podczas wypalania DPF,
- zaniedbanie innych podzespołów pojazdu, które mogą mieć wpływ na sam filtr.
Warto również zaznaczyć, że do uszkodzenia może dojść na skutek niewłaściwie przeprowadzonego czyszczenia filtra. W związku z tym na serwis samochodów ciężarowych warto zgłosić się do profesjonalnego warsztatu, z odpowiednim sprzętem i doświadczeniem.
Jak rozpoznać, że filtr cząstek stałych jest zapchany?
Wszystkie powyższe przyczyny mogą prowadzić do zapchania filtra DPF lub jego nieprawidłowego funkcjonowania. Dalsze zaniedbanie może natomiast prowadzić do gorszych i bardziej kosztownych konsekwencji. Wobec tego należy uważnie obserwować pracę pojazdu, a przy wątpliwościach udać się do profesjonalnego serwisu na kontrolę. Pracownicy z warsztatu Pes Marian Sycha z województwa śląskiego podpowiadają, że zapchany filtr najczęściej będzie objawiał się:
- nagłymi wzrostami i problemami z utrzymaniem mocy,
- zwiększonym zużyciem paliwa,
- pogorszeniem osiągów silnika,
- przechodzeniem silnika w tryb awaryjny.
Do innych niepokojących symptomów należy zaliczyć również silne zadymienie z rury wydechowej, a także dławienie pracy silnika. Chcąc temu zapobiec, podczas serwisu ciężarówek warto zadbać o prawidłowe czyszczenie i regenerację DPF.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana