Typy lawet samochodowych
Chociaż samochody na co dzień służą nam w celach transportowych, to zdarzają się sytuacje, kiedy same stają się przedmiotem transportu. Dzieje się tak między innymi kiedy ulegną bardzo poważnym, dyskwalifikującym je z użytku zniszczeniom lub kiedy nie posiadają rejestracji i nie mogą zgodnie z prawem poruszać się po drogach. Środkiem transportu dla takich pojazdów są specjalne przyczepy nazywane powszechnie lawetami. Jakie ich typy możemy spotkać?
Lawety hakowe i łańcuchowe
Zasada ich działania jest bardzo prosta – łańcuchy zostają zapętlone wokół jednej z osi pojazdu lub jego ramy, a następnie przy pomocy wyciągarki samochód zostaje częściowo podniesiony. Tego typu lawety samochodowe nie są jednak powszechnie stosowane, ponieważ mogą przyczyniać się do uszkodzenia holowanego pojazdu – zazwyczaj używa się ich do holowania samochodów, które już uległy znacznemu uszkodzeniu lub nie mogą być holowanie przez innego rodzaju urządzenia.
Lawety z jarzmem
Jarzmo to specjalny element, który wprowadzany jest pod podwozie samochodu, między jego przednią a tylną oś. Jego zaletą jest to, że nie ma ono kontaktu z metalowymi elementami podwozia lecz opiera się o opony samochodu – dzięki temu znacznie spada ryzyko uszkodzenia pojazdu podczas transportu. Po odpowiednim ulokowaniu opon przedniej lub tylnej osi w tzw. kołysce jarzma, samochód jest częściowo podnoszony przy pomocy podnośnika.
Lawety z płaską platformą
To zdecydowanie najpowszechniej i najchętniej używane lawety dostępne na rynku – szeroki ich wybór znajdziemy między innymi w ofercie firmy Autox. Dlaczego są tak popularne? Powód jest prosty – znacząco podniesiony poziom bezpieczeństwa i ryzyko uszkodzenia pojazdu zredukowane do absolutnego minimum. Warto zaznaczyć, że lawety tej kategorii dzielimy na kilka pomniejszych podtypów, z których każdy ma zestaw swoich zalet i wad.
- Lawety typu szwajcarskiego – posiadają dwie długie, biegnące równolegle rampy na koła pojazdu. Podczas załadunku samochodu musimy wykazać się dużą precyzją, by jego koła znalazły się na rampach. Tego typu lawety odznaczają się z drugiej strony dość niewielką masą.
- Lawety typu holenderskiego – posiadają pojedynczą, pełną podłogę, co oczywiście znacząca ułatwia wprowadzenie pojazdu na pokład lawety, a także umożliwia transport pojazdów trójkołowych. Tego typu lawety ważą nieco więcej, niż lawety szwajcarskie.
- Lawety typu garbus – w odróżnieniu od wyżej omawianych typów, ich rampa nie jest płaska lecz wygięta nieco ku dołowi z przodu i z tyłu. Sprzyja to obniżeniu środka ciężkości lawet z umieszczonym na niej pojazdem, co z kolei przekłada się na łatwiejsze prowadzenie.
- Lawety z kołami po bokach – zgodnie ze swą nazwą, mają koła umieszczone pod bokach rampy, a nie, jak w przypadku garbusów, pod nią. Wadą takie rozwiązania jest, że lawet jest o kilkadziesiąt centymetrów szersza, co może utrudniać jej prowadzenie i przechowywanie, z drugiej strony ma ono również pewne zalety. Podobnie jak garbusy, lawety te mają nisko położony środek ciężkości, a także niski próg załadunkowy, co znacznie ułatwia załadunek pojazdów – szczególnie tych o niskim podwoziu, jak np. samochody sportowe.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana