Umowa kupna-sprzedaży samochodu – najistotniejsze informacje

Umowa kupna-sprzedaży samochodu – najistotniejsze informacje

Kupno czy sprzedaż samochodu bywają stresujące i wiążą się z wieloma pytaniami. Poza decyzjami dotyczącymi marki samochodu, wyboru pomiędzy autem z salonu a autem używanym – istotne są również kwestie formalne. Gdy sprzedajemy swojego czterokołowca, również powinniśmy się nimi zainteresować. Przyjrzyjmy się, jak sporządzić umowę kupna-sprzedaży samochodu i na co zwrócić szczególną uwagę.

Forma umowy kupna-sprzedaży samochodu

W tej kwestii według Kodeksu Cywilnego panuje pełna swoboda. Umowę kupna-sprzedaży samochodu można spisać  na komputerze i wydrukować, można użyć kartki i długopisu, a nawet zawrzeć umowę ustną. Ostatniej opcji nie polecamy, ponieważ w przypadku ewentualnych sporów pomiędzy sprzedającym a kupującym nie ma żadnych fizycznych dowodów zawarcia umowy. Umowa ustna uniemożliwia również przerejestrowanie pojazdu.

Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży samochodu?

Zaczynając od góry dokumentu, umowa kupna-sprzedaży pojazdu powinna zawierać: informacje dotyczące daty i miejsca zawarcia umowy. Następnie, dane osoby sprzedającej samochodów oraz dane kupującego, czyli imię, nazwisko, PESEL, NIP, miejsce zamieszkania, rodzaj i numer dokumentu tożsamości. Warto dopisać także numer telefonu i adres e-mail obu stron.

Kolejna część umowy sprzedaży samochodu używanego powinna zawierać w miarę szczegółowy opis sprzedawanego towaru, czyli:

  • markę i model pojazdu,
  • rok produkcji,
  • tzw. numer VIN, potocznie nazywany numerem nadwozia , który zostaje nadany przez producenta w celu identyfikacji samochodu. Znajdziemy go na tabliczce znamionowej na podszybiu auta lub na słupku bocznym po stronie kierowcy, a także w dowodzie rejestracyjnym.
  • numer silnika i pojemność silnika,
  • numer rejestracyjny,
  • przebieg samochodu,
  • kolor,
  • dodatkowe sprzęty, które zawiera auto (np. monitor pokładowy),
  • ewentualne ubytki,
  • i oczywiście cenę samochodu w formie liczbowej i słownej.

Istotnym uzupełnieniem umowy sprzedaży samochodu używanego będą oświadczenia sprzedającego dotyczące: wyłącznej własności pojazdu, stanu technicznego oraz informacja na temat braku jakichkolwiek wad prawnych. Kupujący zaś powinien oświadczyć, że zna stan techniczny kupowanego pojazdu. W tym celu wypada przed podpisaniem umowy przeprowadzić przegląd techniczny samochodu.

Poza tym w umowie powinny znaleźć się informacje o dacie przekazania samochodu kupującemu oraz określenie, która ze stron ponosi koszty zawarcia umowy. Oczywiście, na dole dokumentu muszą znaleźć się podpisy obu stron.

Po podpisaniu umowy sprzedający jest zobowiązany do przekazania kupującemu dowodu rejestracyjnego pojazdu, karty pojazdu oraz dowodu dotyczącego ubezpieczenia OC wraz z potwierdzeniem zapłaty i – rzecz jasna – kluczyków do samochodu.

Co zrobić w przypadku wykrycia ukrytej wady samochodu?

Kodeks Cywilny wyraźnie mówi, że nawet jeśli nie umieścimy w umowie prawa do rękojmi, to i tak jest nim objęta. Dlatego sprzedający odpowiada za wszystkie wady fizyczne, a także prawne sprzedanego pojazdu wykryte po podpisaniu umowy. Istotne jest, żeby ukrytą wadę zgłosić nie później niż miesiąc od chwili jej wykrycia. Wtedy można odstąpić od umowy kupna samochodu. Warto pamiętać, że rękojmia nie działa w przypadku zużycia eksploatacyjnego auta.

Zaliczka a zadatek – różnice

Częstym przypadkiem podczas zakupu samochodu jest wpłata zaliczki lub zadatku zapisana w umowie przedwstępnej. Czym różni się zaliczka od zadatku?

Zaliczka to pewien procent ceny auta wpłacony przed podpisaniem umowy. Jeśli transakcja przebiegnie pomyślnie, pieniądze (zaliczka) trafiają z powrotem do kupującego. Podobnie dzieje się, gdy umowa nie zostanie zrealizowana. 

Zadatek różni się tym od zaliczki, że może zostać w kieszeni sprzedającego. Dzieje się tak, gdy kupujący odstąpi od umowy kupna samochodu. Natomiast jeśli sprzedający nie dotrzyma terminu przekazania samochodu kupującego, musi wypłacić mu dwukrotność zadatku. Zadatek wraca do kupującego również, wtedy kiedy obie stron porozumieją się w sprawie zerwania umowy. 

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.